země původu: Slovenská republika
styl: darkwave/experimental/industrial/gothic rock

ako ilúzia
ktorá sa rozplynie
ako voda
skrývajúc plamene

Pro uchopení tvorby slovenského kultovního souboru ĽAHKÁ MÚZA je nutné vzít v úvahu, že se de facto jedná o rituální invokace. A ať si pod tímto pojmem představíme cokoliv, v praxi to znamená, že tvorba nerozlučného dua - fenomenální zpěvačky Gudrun a charizmatického multiinstrumentalisty 677 inklinuje, navzdory stylové gothic/SM image, spíše k esoterické estetice, oslovujíc spíše elitářské milovníky minoritních forem umění, kde hudba reprezentuje jen jeden střípek z komplexního celku a slouží jako prostředek k navození určitého stavu vědomí. V tomto aspektu ani šesté CD "Byť tvojím zrkadlom" není výjimkou a v kontextu výše vyřčeného o něm nelze referovat jako o konvenčním hudebním počinu. ĽAHKÁ MÚZA navíc v česko-slovenském teritoriu zastává výsadní postavení díky své umělecké jedinečnosti, za celou její dlouhou kariéru se neobjevil suverénní nástupce či konkurent, její produkci oceňuje ponejvíce otevřenější zahraniční publikum.

Hudebně spolek vychází z post-industriální syrovosti, kterou v polovině osmdesátých let domestikovali především alternativní SWANS, nelze přeslechnout i jistou post-punkovou či přesněji post-gothicrockovou neučesanost v kytarových partech, minimalistický syntezátorový doprovod působí neméně nekompromisně. Nepočítám-li obskurní post-punkové kazetové emise z přelomu osmdesátých a devadesátých let, tak od regulérního CD debutu "Tieň Bolesti" ĽAHKÁ MÚZA neochvějně dláždí to nejobskurnější hudební teritorium bez ohledu na soudobé trendy. "Byť tvojím zrkadlom" dokonale ustrnulo v čase, vnímám ho jako volání z dávných časů, kdy vlastně vše nad rámec konvenční rockové produkce bylo považováno za experiment. Samotná skupina se distancuje od žánrových škatulek, cítí se být součástí pouze svého světa. Až umanutý individualismus, snoubící se s kompozičním výrazivem ve své elementární nahotě, hází klacky pod nohy všem, kdož by chtěli jejich tvorbu vnímat jako fetišistický doplněk netradičních gothic párty. V tomto ohledu bývá ĽAHKÁ MÚZA mnohdy nepochopena, protože jednoduše kráčí proti proudu, v žádném ohledu se nesnaží jít posluchači naproti. Pro povrchní goths zní až moc archaicky, pro milovníky sofistikovanějších elektronických stylů žánrů příliš subverzivně.

Prakticky jediným, řekněme, objektivním činitelem se jeví famózní výkon zpěvačky Gudrun. Její teatrální vokální deklamace (protože o konvenční zpěv v žádném případě nejde) považuji za absolutní unikum nenalézající v širém okolí konkurenci, za nejdůležitější esenci tvorby 'LAHKÉ MÚZY. Gudrun evokuje lesní čarodějku vyvolávající starodávné démony. Její hlas disponuje neotřelou polohou, slova se rozpadají na zvukomalebné části, pokud se však posluchač pozorně zaposlouchá, uvědomí si, že pěje poutavé texty v mateřštině. Vyzařuje z nich magická energie - možná samotná podstata našeho bytí.

Osobně jsem měl ze Slováků největší požitek až na koncertních vystoupení. Aby totiž tento hudební rituál splnil svůj účel, musí být naplněno několik navzájem souvisejících podmínek – noc, vizuální pódiová performance a v neposlední řadě aura nekonvenční párty, kdy bývá mysl zjitřená po doušcích absintu. CD vydané na vlastním labelu spíše chápu jako formální nutnost, protože u aktivní kapely se ucelený materiál na nějakém nosiči očekává. Avšak jeho poslech v prosluněném obýváku na věži prostě nefunguje natolik, jako naživo.

Pozn.: CD obsahuje datovou stopu s texty v PDF (ve slovenštině a angličtině).

v šatách z plameňov
splynuli s mlčaním