06.09.16

ATRIUM CARCERI - The Untold

ATRIUM CARCERI - The Untold

2013 Cryo Chamber

čas: 72:47
styl: dark ambient

Pěkně se nám tenhle Simon Heath rozjel. Během posledních třech let z něj vypadlo osm alb, a to nejen v rámci jeho nejslavnějšího projektu ATRIUM CARCERI, jehož novou desku můžeme nyní držet v ruce, ale také s jeho novým, postapokalyptickým filmově ambientním projektem SABLED SUN. "The Untold" je desátý díl klaustrofobní ságy.

Devět alb samostatně, loňské album "Sancrosant" dokonce v kolaboraci s populárními ELDAR. U někoho jiného by nadprodukce mohla naznačovat bezradnost. Ne tak u ATRIUM CARCERI. Za tu dobu co je na scéně, si Simon vybudoval jméno, které zní ve světě dark ambientu jako jméno biblického monstra Leviathana. Nadšení pro věc a obrovská imaginace daly vzniknout až filosoficky rozmáchlým dílům jako "Phrenitis" nebo "Reliquiae". "The Untold" je pokračováním putování hlavního hrdiny Heathových alb, který hledá svou identitu a smysl existence v rozkládajícím se světě plném zla a zmaru. Co se týče příběhu, ten má časovou posloupnost už od první desky "Cellblock" (2003), ale časová osa byla na stránkách ATRIUM CARCERI zveřejněna teprve letos, aby dokreslila možný význam obsahu jednotlivých alb. Jeho hudba tak dostává rozměr hledání identity a smyslu ve zvráceném světě opuštěném lidskostí. Simon také založil novým dark ambientní label Cryo Chamber, který je primárně internetový (sídlí na bandcamp.com), ale produkuje i fyzická CD, včetně této nádhery.

"The Untold" je velmi intimní album. Podobně jako "Reliquiae" těží z minimalistických hudebních motivů a atmosféry; jednoduchými, ale vzdušnými prvky buduje atmosféru, která od alba "Phrenitis" není již tak uzavřeně klaustrofobní, ale má spíš předobraz v jakémsi putování zničenou krajinou. V tomto případě je z alba cítit až mystický nádech. Album disponuje stopáží přes sedmdesát minut a obsahuje dvanáct skladeb, máme tedy co dočinění s delšími zvukovými plochami plnými různých "field recordings", experimentálních zvuků a ruchů, ale také harmonických syntezátorových ploch podtrhávajících celkovou neutěšenost vykreslovaného světa. Budete se bát. Budete s hlavním hrdinou putovat přes neznámé vody do abstraktních, až lovecraftovsky působících realit. Budete čelit poznání nepoznaného, a náznakům nevyřčeného. Něčeho hrozného a démonického, co se skrývá pohledům ubohého lidského oka.

"The Untold" je velmi vznešené dílo, a dalo by se říct, že patří dosavadnímu vrcholu tvůrčího úsilí populárního dark ambientního monstra ATRIUM CARCERI. Jde o inteligentní a pestrou, zároveň však velmi temnou hudbu, kterou mohu doporučit  k duchovní introspekci a přemýšlení o životě. Do alba se zkrátka vyplatí investovat. Není nad to čelit vlastním démonům v postupujícím podzimu, kráčejíc pochmurnou mlhou se sluchátky na uších. S potěšením a hrdostí dávám maximální hodnocení.

sestava: Simon Heath - nástroje
produkce: Simon Heath
1. The Expedition