14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

Duel: ILLE - Ve tvý skříni / Never Sol - Under Quiet

ABYSS doporučujeDuel: ILLE - Ve tvý skříni / Never Sol - Under Quiet

Největší české vydavatelství Supraphon, které mimo jiné proslulo vydáváním popového mainstreamu typu Karla Gotta nebo Heleny Vondráčkové, letos mile překvapilo emisí dvou počinů ryze indie povahy. Digipaková CD "Under Quiet" a "Ve tvý skříni" disponují několika společnými rysy, krom přebalu v tyrkysovém odstínu a výtečné produkce, především nadmíru vydařeným hudebním materiálem – moderním a současně osobitým, za nímž stojí svébytné umělkyně Sára Vondrášková a Olga Königová. Umělkyně bych zdůraznil, neboť se nejedná pouze o zpěvačky, které nazpívaly již předpřipravený repertoár, jak bývá standardem v showbyznysu, ale protože se pohybujeme na nezávislé scéně, potěší, že mladé ženy svá dílka utvářely komplexně jako zpívající hudebnice, skladatelky a v neposlední řadě textařky.

ILLE – Ve tvý skříni

2013 Supraphon

Na počátku byla OBŘÍ BROSKEV, českolipská alternativní pop/rocková skupina, k níž se roku 2005 připojila zpěvačka a pianistka Olga Königová, rodačka z Ústí nad Labem žijící v Praze. Potkala v ní svého manžela Jakuba Königa, natočila s ním dvě desky ("Potápěči" a "Sever") a absolvovala mimo jiné turné se zpěvačkou Anetou Langerovou, což určitě lze považovat za báječné promo. V rozhovorech však Olga prozradila, že v současnosti se skupina uložila k ledu, neboť se nedostavila patřičná odezva od posluchačů, proto se rozhodla pokračovat sólově. Roku 2010 nahrála s producentem Dušanem Neuwerthem z TATA BOJS pod pseudonymem Ille křehké EP "V rekvizitách", které se těšilo pozitivnímu ohlasu ze strany hudební kritiky a letos v létě, už jako regulérní kapela, debutovala dlouhohrajícím CD "Ve tvý skříni". Tentokrát se nedostavily jen nadšené reakce publicistů napříč mainstreamovými médii, ale inteligentně chytlavý singl "Holka ve tvý skříni" prorazil i do rádiového éteru a o vydání alba se postaral náš největší vydavatel Supraphon. Jinými slovy, na nenápadnou indie kapelku přímo husarský úspěch. A jedním dechem dodávám, že zcela zasloužený, velmi kvituji, že ILLE se otřelo o střední proud, přesně takto si totiž představuji léčivý elixír na naší zatuchlou popovou scénu.

CD "Ve tvý skříni" vzniklo opět pod dohledem producenta Dušana Neuwertha, který kočíroval zbytek kapely složený z kytaristů Marka Svobody (ALAVERDI), A.M. Almela (PHOTOLAB) a bubeníka Petra Odstrčila (SOLILOQUI), a nechybí ani zajímaví hosté; s některými songy vypomohl též Jakub König (složil a otextoval třeba zmiňovanou hitovku "Holka ve tvý skříni"), Márdi, frontman ze spřátelené kapely VYPSANÁ FIXA, si spolu s Olgou zazpíval jejich cover "Ledňáčci", dále trumpetista Alois Ponížil (SWORDFISHTROMBONES), houslista Jindřich Matoušek, sešla se i stará parta z nahrávání předchozího EP - bubeník Tomáš Neuwerth (NIERIKA, LU, UMAKART), banjista Luboš Malina a lap steel kytarista Luboš Novotný (oba DRUHÁ TRÁVA).

A nyní k samotné hudbě. Na první poslech potěší opravu sofistikovaný zvuk, byť digitálně akurátní, avšak ve výsledku disponující odzbrojující vřelostí, díky rafinovaným aranžím využívající širší nástrojové spektrum (od elektrických po akustické) a rozličným efektům jednotlivé písně vyzní příjemně hravě, některé momenty doslova nutí k pohupování do rytmu. Inteligentní instrumentaci, navíc rozkročené do různých stylů, třeba nechybí hřejivé country doteky na jedné straně "Zapomenout" či  downtempové resp. chill-outové electro na druhé ("Zmrzlou"), dominuje výtečný projev Olgy, pějící nepatetické, jednoduše přirozeně milé texty v mateřštině (což velmi kvituji).

Režisér klipu "Holka ve tvý skříni" Martin Přikryl, kytarista THE PROSTITUTES, desku lakonicky glosuje: "ILLE dělají hudbu, která mi na polarizované scéně často chybí. Pop s dobrým textem a chytrou produkcí. Něco, co nás hraním v rádiích o krůček přibližuje světu, ve kterém bych si přál žít."

Pozn.: na digitální verzi alba se nachází jako speciální bonus skladba "V rekvizitách", duet s Jaromírem Švejdíkem alias Jaromír 99 (PRIESSNITZ, UMAKART) ze stejnojmenného EP.

sestava: Olga Königová – zpěv, piano, klávesy, Marek Svoboda – kytary, baskytara, ukukele, vokály (10, 11),  A.M. Almela – kytara, baskytara, mandolína, Petr Odstrčil - bicí
produkce: Dušan Neuwerth
čas: 41:47
styl: indie pop/rock
1. Podhoubí
2. Na sever
3. Holka ve tvý skříni
4. Zapomenout
5. Co udělaj
6. Kočka
7. Ledňáčci
8. Summer
9. Zmrzlou
10. Ten co se dívá
11. Chodí okolo

hodnocení: 80 %

Never Sol – Under Quiet

2013 Supraphon

Svůj talent zúročila u Floexe jako live hráčka a zpěvačka, vloni uhranula sentimentální baladou "Lay Down" z filmu Ve stínu (snímek získal Cenu české filmové kritiky za nejlepší hudbu), aby talent zpěvačky, klavíristky a skladatelky Sáry Vondráškové, vystupující pod uměleckým jménem Never Sol, podtrhl jeden z nejvýraznějších současných tuzemských producentů Jan P. Muchow. Výsledkem interesantní spolupráce se stala kolekce "Under Quiet" čítající třináct silně melancholických až tísnivých, veskrze elektronických kompozic, avšak citlivě okořeněných smyčcovými či dechovými nástroji.

Sára Vondrášková, absolventka jazzového zpěvu na Ježkově konzervatoři, odvádí znamenitý výkon, navzdory její subtilní konstituci, překvapí sytým altem, ale nechybí ani vyšší polohy (díky nim jsem si velmi oblíbil dvojku "Hands"). Se svým hlasem kouzlí rozličné emocionální polohy, variabilně ho uzpůsobuje povaze každé z kompozic, takřka v žádné nezpívá totožně, na periferii hudebního mixu nechybí ani různé vícehlasy či vokální echa. Prostě na jejím zpěvu je deska "Under Quiet" přímo postavena.

Instrumentálnímu doprovodu od Muchowa po formální stránce nelze nic vytknout, avšak po té invenční působí jistým zaměnitelným dojmem. Jinými slovy, pokud bychom si odmysleli Sářin zpěv, můžeme si na pozici tvůrce hudebního doprovodu doplnit skoro kteréhokoliv etablovanějšího producenta. Kupříkladu Floexova klavírní suita "Gone", v níž Sára taktéž exceluje, ve výsledku působí notně osobitějším dojmem. Možná je na vině silně syntetická povaha skladeb s odlidštenou nasamplovanou rytmikou. Byť album obsahuje i klavírní, houslové nebo cellové aranže, tak plní úlohu spíše decentního dochucení kompozic. V tomto ohledu se pozitivně vymyká snad jen minimalistická desítka "Burning", zkomponovaná pouze pro klavír a zpěv. Pokud by podobný osvěžující přístup byl zvolen u vícero skladeb, určitě by deska jako celek vyzněla organičtěji.

S přímým porovnáním s ILLE u Never Sol pociťuji nižší kompoziční diverzitu, "Under Quiet" zní po hudební stránce monotónněji, chladněji (což ale nepovažuji vyloženě za mínus, nýbrž jako záměr), na druhou stranu Sára je o třídu talentovanější a barevnější zpěvačka než Olga. Tuto konfrontaci ovšem berte s rezervou, byť oba projekty pojí jistá žánrová příbuznost, jedná se o rozdílné umělecké uchopení. ILLE zní více spontánně, odlehčeně, pozitivně, kdežto Never Sol zabředává směrem k náročnější artové produkci. Byť se sumarizační procentové hodnocení mírně liší, rozhodně nemohu konstatovat, že bych doporučil koupit spíše první nebo druhé album, s čistým svědomím doporučuji obě.

sestava: Sára Vondrášková – zpěv, piano, syntezátory, Jan. P. Muchow - nástroje
produkce: Jan. P. Muchow
čas: 49:29