06.09.16

SOUSEDI - Purpura Echo

SOUSEDI - Purpura Echo

2013 Polí5

čas: 57:04
styl: psychedelic alternative/folk/ambient

Duo Martin Peřina a Karel Žďárský sice pod hlavičkou SOUSEDŮ vydává teprve svůj oficiální debut, nicméně vzájemnou spolupráci si pánové vyzkoušeli již na autorské desce prvně jmenovaného a jeho progresivně-metalového projektu BETWEEN THE PLANETS. Na rozdíl od něho jsou ale SOUSEDI společným dítkem obou hudebníků a zároveň se žánrově představují v odlišném světle.

Zatímco BETWEEN THE PLANETS charakterizovali svou tvorbu především metalovými riffy, kosmickými samply a technicky pojatou instrumentací, SOUSEDI naopak staví na vyklidněných psychedelií nasáklých akusticko-ambientních plochách s výraznou příchutí folku či klasické hudby a doslova vybízejí k melancholickému rozjímání. K navození přírodně-mystické atmosféry, kterou je "Purpura Echo" prosycena, pak pánům převážně stačí dva nástroje, a to sice kytara a violoncello. A je téměř k neuvěření, nakolik barvitou a nápaditou souhru dokážou vykouzlit. Tu a tam jim sice decentně sekundují bicí, éterický vokál Doroty Barové, přednes Ladislava Puršla a ve dvou skladbách zazní viola, nicméně tyto prvky slouží spíše jako "umocňovače" atmosféry a dominanci dvou hlavních instrumentů nijak výrazně nenarušují.

"Purpura Echo" rozhodně není albem, které lze zcela vstřebat po několika málo posleších. Zpočátku se může zdát, že plyne nenápadně a nenabízí mnoho záchytných bodů, časem ale své půvaby odkryje a správně naladěného a trpělivého posluchače odmění nevšedním a pohlcujícím zážitkem. Pokud hudbu SOUSEDŮ navíc spojíte kupříkladu s procházkou lesem, jeví se jako zcela ideální doprovod. Inspirace přírodou koneckonců zjevně tvoří jeden z hlavních inspiračních zdrojů tohoto počinu, což dobře dokumentují i názvy skladeb "Ranní Mlha" či "Bílá tma".

SOUSEDI na svém debutu předvedli perfektní cit pro atmosféru a zplodili rozjímavou a podmanivě éterickou nahrávku, pro niž v našich poměrech nenacházím srovnání. Všichni milovníci melancholična, přírodní mystiky a hudebního minimalismu by si zde měli přijít na své. "Purpura Echo" je rozhodně jedním z nejpříjemnějších překvapení tuzemské scény pro rok 2013, přičemž lze s klidným svědomím prohlásit, že se jedná o desku světových parametrů.

sestava: Karel Žďárský – violoncello, kytara, Martin Peřina – kytary; hosté: Dorota Barová – zpěv, Tomáš Čížek – bicí, Martin Keberle – viola, Ladislav Puršl – přednes
produkce: SOUSEDI
1. Ganymedes
2. Ranní mlha
3. Purpura echo
4. Wolffusstein
5. Jezevec Ferda
6. Cathedral cosmos
7. Miranda a Oberon
8. Bílá tma
9. Japetus
10. Macs 1149-jd

Boční projekty talentovaných muzikantů působících ve zcela odlišných žánrech – psychedelický krautrock v případě Karla Žďárského z B4, respektive  mathcore v případě Martina "Spacoshe" Peřiny z BETWEEN THE PLANETS, občas přinášejí zajímavé umělecké vize. V případě dua SOUSEDI to platí dvojnásob, neboť pánové se nesnaží o fúzi muziky ze svých domovských kapel, nýbrž na debutovém CD "Purpura Echo" přišli s hudebním vyjádřením zcela novým. Mix akustických a elektrických nástrojů, tedy Karlova tklivého violoncella a Martinovy kytary, jehož hra se nese v duchu nekonfliktního melancholického vybrnkávání, tedy žádné djentové prstoklady, známé z jeho domovského projektu, místy okořeněný občasnými vokály (Dorota Barová) či recitativy (Ladislav Puršl) ve výsledku působí velmi interesantně. Kompozičně subtilně minimalisticky, avšak v globálu suverénně a plně. V konečném důsledku žánrově neuchopitelně – ani folk, ani rock, přesto materiál může zaujmout oba posluchačské tábory.

80 %

89 %

hodnotilo: 9