06.09.16

ULVER - Messe I.X-VI.X

ULVER - Messe I.X-VI.X

2013 Jester Records

čas: 44:52
styl: modern classical/dark ambient/electronic/experimental

Bylo jen otázkou času, kdy ULVER nechají umocnit svou hudbu symfonickým orchestrem, jedním dechem však dodávám, se zachováním intimní povahy jejich děl. A právě v této jisté disproporci spatřuji největší sílu jubilejního desátého počinu "Messe I.X–VI.X", nahraného z valné části živě s komorním orchestrem Tromsø, který spadá pod největší norský filharmonický orchestr Arctic.

Pointa kolekce sestávající se z šesti vět spočívá v nejednoznačném žánrovém uchopení, navíc dílo vyžaduje koncentrovaný poslech, připraveného posluchače a především příhodné poslechové klima. Osobně jsem si nahrávku nejvíce užil, byť to může znít klišovitě, při procházce chladným, pozdně podzimním lesem, plným námrazou obalených vzrostlých jehličnanů, kdy poslechový dojem dokonale jitřil emoce. Nenechte se zmást formou a na první pohled čitelným záměrem, neboť fúzí neuchopitelného avantgardního světa ULVER se seriózním světem vážné hudby se žádné rozmělnění či zpřístupnění tvorby svébytných Norů rozhodně nekoná. Naopak, jde o jejich snad nejsklíčenější a nejdepresivnější nahrávku, jakousi drásavou "low volume music", inklinující spíše ke staré dobré škole ambientního minimalismu Stevea Reicha nebo Briana Ena a místy, díky specificky aplikovaným analogovým syntezátorům, zaregistrujeme též odkazy k "sedmdesátkové" berlínské škole v duchu Klause Schulzeho či TANGERINE DREAM, s lehkou příměsí krautrocku typu ASHRA, v tomto ohledu i samotný Ryggův zpěv ustoupil do pozadí a smrsknul se na nejnutnější minimum. Ve finále tedy filharmonici plní úlohu jakéhosi dramatického zčeření temně kalné hladiny, kde okamžiky naděje vytanou snad jen ve dvou nazpívaných kompozicích "Son of Man" a závěrečném opusu "Mother of Mercy".

Tíživá atmosféra díla přímo tkví v jeho apelativní povaze – religiózním ideovém rámci. Rygg však v rozhovorech nechává téma výkladu textů otevřené, tudíž nelze jednoznačně konstatovat, zdali povaha zpívaných skladeb je profánní nebo sakrální. Ostatně fotografie dívky za poloprůhlednou plentou na obalu alba nejednoznačnost a tajemství díla ještě prohlubuje. Řečeno optikou textu skladby "Mother of Mercy" - je na ní panna nebo děvka? Jistý geopolitický úhel alba lze spatřit díky úvodní tryzně "As Syrians Pour in...", která cituje titulek článku agentury Reuters.

"Messe I.X–VI.X" považuji za klíčové dílo ULVER, možná se jedná o nové směřování skupiny, jakousi třetí éru - osobitý mix moderní vážné hudby a old-schoolové elektroniky. Až překvapivě zádumčivé melancholické výrazivo s přesahy kamsi k dark ambientu jednoznačně kvituji, pablesky pozitivnějších vibrací, jež lze interpretovat jako jisté smíření či rozvíjení ústředního motivu protínajícího nahrávku, svědčí o promyšlené komplexnosti. Všechny ingredience jsou v dokonalé harmonii, konzistentní nahrávce dominuje minimalistická vřelost, symfonický orchestr evokuje spíše emocionální implozi na hony vzdálenou opulentní košatosti. Přesto ve výsledku působí "Messe I.X–VI.X" plně a nekompromisně, jako duše letící ke korunám stromů – ve své podstatě nehmotná, avšak natolik tíživá.

sestava: Ole Alexander Halstensgård - syntezátory, Kristoffer Rygg – nástroje, zpěv, Jørn H. Sværen - nástroje, Tore Ylwizaker – syntezátory, programování; hosté Alexander Kloster-Jensen - kytara, Tomas Pettersen – bicí a komorní orchestr Tromsø
produkce: ULVER
odkaz: jester-records.com/ulver/
1. As Syrians Pour in, Lebanon Grapples with Ghosts of a Bloody Past