Asa - Terveisiä kaaoksesta

Asa - Terveisiä kaaoksesta

2006 Numbers Ent. / 2013 Universal Records

čas: 60:00
země původu: Finsko
styl: alternative hip-hop

Dnešní recenze se bude odehrávat daleko na severu, hluboko v čase a stranou všech obvyklých abyssovských žánrů. Jedním slovem bude absolutně "mimo". Přesto, pokud máte chuť objevovat, pevně se něčeho chyťte a čekejte nečekané. Přichází totiž finský raper Asa, který svými nahrávkami dávno překročil všechny představitelné hranice hip-hopu. Vydání desky "Terveisiä kaaoksesta" sice ve srovnání s běžně recenzovanými novinkami pamatuje málem vymření dinosaurů, ale nedávný re-release u Universalu byl přesně tím impulsem, který poslal desku přímo do abyssovské recenze.

Ještě než zvrátíte oči v sloup, zapomeňte na typické stereotypy amerického hip-hopu a hlavně na všechno, co si myslíte o hip-hopu v českém podání. Teprve potom budete připraveni bez předsudků inhalovat proudy nesrozumitelných vět, které na vás Asa během každé skladby vychrlí. Jako raper ctí úplně jiná pravidla a úplně jiná je také hudba v jeho podání. Není namachrovaný, nemá zlaté zuby, nejezdí v autě s vyosenými koly a místo vyhazování prachů za kraviny si raději zve do studia opravdové muzikanty, které navíc dokážete bezpečně zaměstnat, aby se mu během rapování nepletli pod nohy. Nevím jestli je na desce hostů 20 nebo 150, ale na seznamu najdete krom houslí a kytary taky hromadu dechových nástrojů nebo dokonce balalajku. Pár skladeb je taky vystavěno na muzejních samplech většinou finského původu. Jestli jste se tedy báli, že si budete při poslechu nesrozumitelného finského rapu hryzat nudou nehty, můžete být v klidu. Album "Terveisiä kaaoksesta" rozhodně monotónní není.

Když už byla řeč o finštině. Kdo řekl, že musí rapu člověk rozumět? Konkrétně tady rozumím odhadem každému osmdesátému slovu a přesto skáču do stropu. Hlas se v tomto případě stává dalším hudebním nástrojem, takže už neřeším "co říká", ale jak obohacuje celou skladbu. Úplně stejně posloucháme konec konců veškerý black či death metal a nikdo se nad tím nepozastavuje. Finština je pro hip-hop navíc absolutně dokonalý jazyk. Tím, jak pravidelně střídá v každé slabice souhlásky a samohlásky, je nádherně rytmická i melodická. Oproti ostatním má navíc úžasně dlouhé a drnčivé "RRRR", které dokáže v rytmickém hip-hopu skutečné divy.

Ale hrrrr zpátky k desce "Terveisiä kaaoksesta". Ve srovnání s pozdější fantastickou nahrávkou "Jou Jou", která vyšla pod jmenovkou ASA MASA, působí starší Terveisiä snad ještě divočejším a pestřejším dojmem. Krásně si zahrává s vlivy arabské hudby v písni "Opi aatteit", svůj největší hit "Vaaranmaa" staví na téměř balkánských žestích, rozhoupe celý svět v rytmu reggae "Anti olla", ale bez váhání také zpomalí a zasní se v chladnějších melodiích s nádechem severského folklóru. Pro vynikající ukázku drzého samplerství zase stačí počkat na kouzelnou skladbu "Monimuotosii", ozdobenou líbezným dívčím hlasem. Pro někoho už to bude možná divoký mix, pro někoho zase svěží a extrémně zábavná deska plná vynikajících nápadů a nečekaných spojení.

Na hip-hop to není málo, co říkáte? Ve skutečnosti je album plné parádní muziky a skoro na každou náladu nabízí pozitivní záplatu. Vsadím boty, že kdyby se taková nahrávka zrodila v Česku, sklízela by hudební ceny kombajnem. Než se toho ale dočkáme, musíme podobné specialitky lovit pořád za hranicemi.

sestava: Sestava: Asa - rap, samply, nástroje: Jay Varmo, Arttu Peljo, Chartmakers, Samu Nyholm
produkce: Davo-ukki
odkaz: myspace.com/asamasa