06.09.16

06.09.16

Dan Bárta & ILLUSTRATOSPHERE – Maratonika

2013 Taita Records

čas: 39:39
styl: jazz/pop/rock

Dan Bárta je bezesporu jednou z nejzajímavějších osobností zdejší hudební scény. V devadesátých letech se zapsal do povědomí většinové populace díky českým mutacím populárních muzikálů Jesus Christ Superstar či Evita a zároveň byl frontmanem jedné z našich nejpopulárnějších porevolučních rockových formací ALICE. Po této epizodě ovšem nepodlehl vábení bezduchého tuzemského rádiového éteru, jak velel obvyklý scénář, ale počátkem třetího tisíciletí přivedl na svět debut projektu ILLUSTRATOSPHERE, v němž spojil síly s předními jazzovými muzikanty.

Aktuální počin "Maratonika" je již čtvrtým řadovým albem tohoto seskupení a vychází po pětiletém čekání od předchozího "Animage". V sestavě tentokrát není obsazeno kompletní ROBERT BALZAR TRIO, neboť obě kapely v mezičase opustil pianista Stanislav Mácha. V současnosti tedy u ILLUSTRATOSPHERE uslyšíme jen osvědčené rytmické duo Robert Balzar a Jiří Slavíček. Změna se odehrála též na postu kytaristy, kde byl Jaroslav Friedl nahrazen navrátivším se Miroslavem Chyškou.

Na hudbu samotnou ovšem tyto změny neměly nikterak zásadní vliv. Novinka víceméně navazuje na desky předešlé a přináší opět vytříbenou kombinaci jazzu a pop/rocku, přičemž těžiště tvorby lze stále spatřovat v prvně uvedeném. A to navzdory faktu, že "Maratonika" je zřejmě nejpřístupnějším výtvorem spolku. Ne však nějak výrazně. Pozorný posluchač ani tentokrát nezůstane ošizen o spoustu zpočátku nenápadných, později ale o to více působivých detailů. Přestože ILLUSTRATOSPHERE působí po instrumentální stránce poměrně minimalisticky a decentně, je obdivuhodné, nakolik je jejich hudba interpretačně pestrá a mnohavrstevná. Zpočátku se může zdát, že si Bárta většinu prostoru usurpuje pro sebe a svůj pěvecký projev, nicméně detailnější seznámení tuto domněnku spíše vyvrátí.

Album je, stejně jako ta předchozí, nejsilnější v zasněnějších a rozjímavějších odstínech. Ty jsou prezentovány skladbami "Dokud se někdo dívá", "Maratonika", "Oblaka dobra" či "Opýšemé inaší" a z mého pohledu patří k vrcholům celého počinu. Zaujmou ale i energičtější a spíše (pop)rockové kousky jako "Denně" či "Languages". Ty asi nejlépe ilustrují snahu kapely výrazněji se vymanit z jazzové škatulky. Pokud ale zmiňuji tyto konkrétní položky, je nutno jedním dechem dodat, že deska je především kvalitativně velmi vyrovnaná jako celek a nemá slabších míst. Zároveň ovšem do tvorby seskupení nepřináší žádné výraznější změny či překvapivé momenty. V konečném důsledku tedy může být pro ty, kteří jsou s tvorbu ILLUSTRATOSPHERE detailněji obeznáni, i lehce předvídatelná, což je ale možná jediná podstatnější výtka.

Vzhledem k faktu, že Dan Bárta patří k nejlepším zpěvákům tuzemské scény, je asi zbytečné zmiňovat, že jeho projev působí opět nesmírně procítěně, rozmanitě a intonačně dokonale. A neméně zajímavé jsou tradičně i jeho texty, jejichž surrealisticky zabarvená poetika je velmi osobitá a nechává posluchači prostor pro fantazii. Místy lze ovšem vyčíst i zcela konkrétní poselství či povzdechy. Na albu se rovněž nachází dvě anglicky otextované skladby, nicméně zde mám pocit, že Bártovi nesednou tak přiléhavě jako ty české a to zejména díky silně "neanglickému" přízvuku. Případný výraznější úkrok tímto směrem bych tedy nepovažoval za šťastný. Toho se ale zatím zřejmě obávat nemusíme, neboť autora nápadité hrátky s naším jazykem zjevně jen tak neomrzí.

"Maratonika" je jednoduše dospělou deskou vyzrálých muzikantů se skvělým vokalistou a takových u nás stále vychází pomálu. A přestože nepřináší žádný moment překvapení či výraznější hudební vývoj, dokáže zcela pohltit a zároveň si uchovává potřebnou posluchačskou trvanlivost a instrumentální vytříbenost. Dan Bárta s ILLUSTRATOSPHERE nám opět předkládají svou vizi fúze jazzu a pop/rocku a jsou v tom znovu maximálně přesvědčiví a nápadití. Nadále však platí, že jejich tvorbu plně docení spíše příznivci prvního ze jmenovaných žánrů…

sestava: Dan Bárta – zpěv, Filip Jelínek – klávesy, trombón, perkuse, Robert Balzar - kontrabas, basa, Miroslav Chyška – kytara, Jiří Slavíček – bicí
1. Dokud se někdo dívá
2. Languages