06.09.16

Kenny Garrett - Pushing the Word Away

Kenny Garrett - Pushing the Word Away

2013 Mack Avenue Records

čas: 72:06
styl: jazz

Kenny Garrett patří mezi ty hudebníky, kteří se příliš nespokojují s již dosaženými úspěchy a nový materiál se vždy snaží tlačit do nových poloh. Přitom jeho hudební minulost vynikne nesmírnou pestrostí a měli jsme možnost ho slýchat hrát s takovými veličinami jazzu, jakými beze sporu byli třeba Duke Ellington nebo Miles Davis. Předchozí dvě desky "Behind The Wall" a "Seeds From The Underground" zaznamenaly v jazzovém světě poměrně slušný ohlas kritiky i fanouškovské obce a tak zcela jistě nebylo jednoduché na nové desce navázat na úspěchy posledních nahrávek.

"Pushing the World Away" zastává opět desku s plnohodnotným materiálem se slušnou stopáží čítající přes 72 minut a otevírá ji skladba "A Side Order Of Hajki", která nám hned na úvod plně vysvětlí, s kým že máme tu čest. Kenny Garrett nenechal nic náhodě a úvodní skladbou navazuje přesně tam, kde skončil na desce poslední. Jeho altový saxofon je dominantním a zcela jasně rozpoznatelným nástrojem, zkušený posluchač by poměrně snadno měl mít jasno o tom, koho poslouchá, aniž by se musel podívat na booklet samotný. To ostatně platí na Garretta jaksi paušálně, je to hudebník rozpoznatelný, s jasným rukopisem.

Jako druhá skladba v pořadí se nachází "Hey, Chick", jejíž volnější tempo nám dává po úvodní vypalovačce čas na vydechnutí, abychom se ve třetím songu s Názvem "Chucho's Mamba" nechali roztančit v rytmu kubánské mamby. Zde nelze nevyzvednout vynikající klavírní doprovod, kterým jakoby nám Garrett připomenul svojí dřívější spolupráci s Chickem Coreou.

V "Lincoln Center" nás nechá Garrett zavzpomínat na šedesátá léta a s postupující gradací jako bychom se ocitali na jednom z koncertů Coltrana, kde improvizace a nekonečné variace stejného hudebního motivu mohou mít až hypnotické účinky.
V hravé "Jóuvert" a příjemně melodické "That's It" si opět můžeme odpočinout, jejich příjemné melodie však nejsou vlezlé a ani opakovanými poslechy se nám skladby jen tak hned nezevšední.

Další v pořadí je cover verze "I Say A Little Prayer", která je díky Iloně Czákové i u nás známou melodií (vzpomeňte na "Tak proč mě nikdo nemá rád"). Ústřední skladbou "Pushing the World Today" se dostáváme k jednomu z pomyslných vrcholů celé desky. Kompozice začíná poměrně ztěžka, opakující se mluvený a nesrozumitelný text, hutné klavírní akordy v doprovodu bicích a basy navozují tíživou atmosféru, do toho Kennyho alt saxofon vytváří fantastické kreace. Jednou jakoby nás chlácholil a uklidňoval, jindy se nám nepokrytě vysmívá a navazuje na další momenty, kterých se pak nemůžeme dočkat a s napětím tak očekáváme, co přijde dál. Dle mého názoru se jedná o jednu z nejsilnějších skladeb celé desky, ne-li vůbec tu nejsilnější a nejtěžší.

Pohodová "Homma San" a následující "Brother Brown" se opět nesou spíše v pomalejším tempu a po posluchačsky náročné titulní skladbě nám tak zcela jistě přijdou vhod. V "Alpha Man" zrychlíme a zejména v závěrečné "Rotation" nám Garrett naservíruje klasický improvizační jazzový nášup s fantastickou klavírní exhibicí a dostaneme tak na rozloučenou parádní vypalovák, po jehož skončení zůstaneme nevěřícně zírat a může se taky snadno stát, že začneme na přehrávači okamžitě hledat tlačítko, kterým si celou desku pustíme znovu. A je to skutečně nutné. "Pushing the Word Away" není deskou jednoduchou a její důkladné prozkoumání bude zcela jistě vyžadovat mnohonásobný opakovaný poslech, při kterém se nám postupně budou odkrývat další a další momenty, které jsme doposud přehlédli. Přesně to je ale na této hudbě krásné, to neustálé objevování.

Kenny Garrett nám opět dokazuje, že je vskutku mistrem improvizace, jeho alba jsou doslova napěchovaná mnoha hudebními nápady, a že nemá obavu z vlivů jiných žánrů. To už ale prokázal i třeba ve východem ovlivněné "Behind The Wall" a na "Pushing the Word Away" jde Garrett ještě dál, zcela přirozeně přeskakuje ze swingovo-bluesových témat k afro-kubánským rytmům a k východním melodiím, aniž by přitom ztrácel kontakt s nosným hudebním tématem, do kterého se mu daří se přirozeně navrátit, aniž by celý jeho hudební výlet působil jakkoliv násilně nebo nepatřičně. Když k tomu připočteme Garrettovu instrumentální a technickou zručnost, skvělý čich pro výběr hudebníků do své kapely, dostává se nám do uší vskutku výbušný materiál, který se hned tak neomrzí.

Jazzko

sestava: Kenny Garrett - alto a soprano saxofon, piano, Benito Gonzales - piano (1-3,5-7, 9,12) Corcoran Holt - basa, Marcus Baylor – bicí (1-3,5-6, 9,12) , Rudy Bird - perkuse (3,5-7, 9), Ravi Best – trumpeta (3), Vernell Brown - piano (4,8,,11-12), McClenty Hunter – bicí (4,7,10,12), Mark Whitfield – bicí (8, 11-12), Jean Baylor – zpěv, Carolin Pook – housle, Brian Sanders – cello, Jen Herman - viola
produkce: Kenny Garrett a Donald Brown
1. A Side Order of Hijiki
2. Hey, Chick