Lorde - Pure Heroine

Lorde - Pure Heroine

2013 Universal

čas: 37:08 (53:42 Extended Version)
země původu: Nový Zéland
styl: indie pop/minimal electro

Když jsem slyšel jméno Lorde poprvé, zdálo se mi nevýrazné a moc se mi nehodilo k sólovému projektu malé holky. Pak jsem ale zjistil, že se Lorde v civilu jmenuje Ella Marija Lani Yelich-O'Connor a řekl jsem si, že jsme vlastně mohli dopadnout o dost hůře. Nejen civilní jméno této Novozélanďanky je ale tak divoké. V posledních měsících si musela Ella připadat jako ve stroji času, když ji draci z Universalu vytáhli bezmála z dětského pískoviště přímo do nejvyšší hudební ligy a její vzestup se zastavil až na vrcholku světových hitparád. Jako správná malá umělkyně se přitom dlouho nemohla vejít do žádné připravené škatule a nesedla si ani s žádným dohozeným skladatelem. Nakonec to dopadlo tak, že si většinu skladeb napsala Lorde sama pouze s výpomocí nositele Grammy, Joela Littla. A výsledek? Vynikající deska se čtyřmi nominacemi na Grammy, z nichž dvě se povedlo proměnit ve zlatý gramofon.

Album samotné se nahrávalo v relativně malém studiu Golden Age bez dalších muzikantů či extrémního vybavení a údajně bylo nahráno za méně než rok. Akorát nevím, jestli to je podle jeho autorů málo nebo moc. Já osobně bych u desky bez dalších muzikantů čekal maximálně měsíc. Nicméně výsledek stojí hudebně i zvukově opravdu za to. Album "Pure Heroine" ovládlo svůj vlastní minimalistický vesmír plný jednoznačných odstínů, jako by vzal někdo černou plochu, dokonale ji vyleštil a vzápětí na ni vysypal pár lesklých tlesknutí, sem tam nějaké klapnutí a nakonec jeden důmyslný "cink". Tohle album je prostě čisté a návykové jako kvalitní heroin. Ještě kousek a mohlo se z Nového Zélandu pašovat výhradně v ampulkách...

Protože se skladby nikam neženou ani neplácají motivy jeden přes druhý, vynikne na nich každý jiskřivý detail o to víc. Lorde mi tím připomíná spíš finskou zpěvačku Vuk nebo možná Lykke Li, ale už ne tolik zmiňovanou Lanu del Rey, jejíž hity často vyloženě nakynou přidáním hromady kalorických smyčců. Oproti tomu zůstává Lorde s celým svým hudebním světem zavřená v jediném malém pokoji a na hony se vyhýbá citovému kýči. Světový hit "Royals" si například vystačí s extra rozvážným beatem, rytmickým luskáním (tleskáním) a povrzáváním na pozadí. To nejpodstatnější totiž obstará sama Lorde, která svým semišovým hlasem ráda pohladí ale v protisměru klidně i škrábne jako černá kočka. V jednu chvíli je to holčička, kamarádka ("Tennis Court") a chvíli na to se promění ve velkou holku, se kterou si není radno zahrávat ("Buzzcut Season", "Royals"). V jejích 17 letech je to opravdu výkon, za jaký si cenu Grammy rozhodně zaslouží.

Jak už jsem řekl, produkce desky "Pure Heroine" je skutečně naleštěná a dokonale čistá. Sílu čerpá z výrazného protikladu hutných basových beatů a naprosto minimalistické hudební nástavby, která staví Lorde na vrchol jako včelí královnu v úlu. Album "Pure Heroine" je dokonalou ukázkou inteligentního popu, který je radost prozkoumávat a rozebírat na jednotlivé součástky. Pokaždé při tom totiž narazíme na nějaký nový zvuk, jako se mi to stalo právě teď u skladby "Glory and Gore" a její chladně alarmující druhé poloviny.

"We gladiate but I guess we're really fighting ourselves."

PS: Jestli už se chystáte do obchodu, ptejte se po "Extended" verzi alba, která obsahuje také nášup v podobě průlomového EP "The Love Club". A když si uvědomíte, že už samotné EP obsahuje tři parádní skladby, vyjde vám ve výsledku deska jako řemen!

sestava: Ella Yelich O'Connor – zpěv, dodatečná produkce, Joel Little - nástroje
produkce: Joel Little
1. Tennis Court