06.09.16

ILLEGAL ORCHESTRA - Wrána (The Crow)

ILLEGAL ORCHESTRA - Wrána (The Crow)

2014 vlastní náklad

čas: 28:22
styl: symphonic/rock/incidental music

Těžko říci, zdali brněnské uskupení ILLEGAL ORCHESTRA označit za orchestr v pravém slova smyslu, na to zní až moc rockově, dokonce s metalovými doteky (navíc členové na koncertě působí velmi neformálně), na kapelu zase disponuje až moc opulentní sestavou (v bookletu jsem napočítal třináct řadových členů) s několika smyčcovými, žesťovými a dechovými nástroji. Jenže se nejedná ani o klasický fusion ansámbl, jaké známe z různých free jazzových jamování, v tomto ohledu každá ze skladeb zní kompozičně až akademicky akurátně, hraná striktně podle not (o nějaké improvizaci nemůže být řeč), současně však nekonfliktně a díky popovým zpěvům mnohdy až chytlavě písničkově. A jednoduché to nemáme ani s žánrovým zařazením. Označení symfonický rock/metal v podstatě pokulhává, na klasickou vážnou hudbu zase skladby znějí poměrně rezolutně a místy docela svižně. Asi nejpříhodnější se jeví konfrontace s moderními soundtracky, neboť produkce projektu charakterizuje jeho hudební univerzálnost, ostatně ne náhodou nese debutový počin "Wrána" v podtitulku "hudebně-divadelní rapsodie" a slouží mimo jiné jako scénická hudba pro nezávislou divadelní scénu či pro amatérské filmy (třeba pro filmovou skupinu Bujo Brothers).

Leader souboru, či přesněji řečeno jeho dirigent, autor hudby, textů, hráč na klavír, klávesy a zpěvák Jan Winkler hudbou žije prakticky neustále, takže ve výsledku ani nepřekvapí, že krom kapelních a pořadatelských aktivit je též spolumajitelem brněnského hudebního klubu SlowOne a zakladatelem hudební školy Bandista, z níž se rekrutovali členové jeho souboru. Podobně jako ILLEGAL ORCHESTRA je žánrově nevyhraněný, protože hudbu vnímá komplexně, v tomto ohledu tedy nepřekvapí, že jeho jasnější kontury se formovaly roku 2006, v době spolupráce s legendární darkmetalovou kapelou ROOT, kdy pro jejich EP "Casilda" nahráli svou verzi stejnojmenné skladby. Od té doby uplynulo hodně vody, kdy spolek v mezičase složil svůj autorský materiál, prezentoval ho na mnoha akcích na alternativní, nejen hudební, scéně. Je však nutné si uvědomit, že se stále pohybujeme v undergroundu, mnozí členové mají několik dalších kapel či angažmá a v neposlední řadě svá civilní zaměstnání, proto se s nahráním a vydáním debutu nijak nechvátalo a vyšel až letos po tolika letech, kdy některé kompozice pocházejí z úplných začátků souboru (třeba "Pohlcen břečťanem"). Navíc po formální stránce nejde tak úplně o regulérní dlouhohrající počin, vyšel DIY formou na CD-R, samovydáním (což považuji za rozumný kompromis, neboť se nevyplatí zbytečně vynakládat prostředky za lisované CD či strastiplně hledat vydavatele, když dnes se neprodávají ani zavedení interpreti), svou délkou bezmála půl hodiny se blíží formátu EP, po koncepční stránce se jedná o scénickou hudbu, vycházející z komiksové předlohy Vrána Jamese O'Barra.

Jako zlatá nit se nahrávkou vine melancholický Winklerův klavír, ten udává hlavní nejen melodii, ale i celkový emoční ráz díla. A na tento korpus se postupně nabalují další nástroje, třeba jen unisono se smyčci či rockovou sekcí, jindy všechny současně tvoří poměrně fortelní, skoro až symfonickou masu (v těchto úsecích si nelze nevzpomenout na legendární sympho gotiky LACRIMOSA). Za zlatý hřeb kolekce považuji výtečný pěvecký výkon mladičké Jitky Benové, tak příjemnou barvu hlasu a talentovaný přednes se jen tak neslyší (ostatně vyhrála několik pěveckých soutěží a zúčastnila se též druhé řady Česko Slovenské SuperStar). Ihned jsem si zamiloval jasného aspiranta na hit kolekce - dvojku "Začátkem koncem", svižná jízda s výtečným frázováním a poetikou textu mi evokuje mé milované XIII. STOLETÍ. Za velmi podmanivou považuji závěrečnou subtilní baladu "Místo", doprovázenou jen pianem a v závěru Jitku pěvecky podpořil též Jan Winkler, škoda jen poněkud uťatého závěru, který neumožní plné procítění katarze. Bohužel tento neduh se týká téměř každé kompozice, jež dosahují délky jen kolem tří minut, což sice patří k soundtrackovému standardu, osobně bych však v případě regulérního debutového alba ILLEGAL ORCHESTRA ocenil rozmáchlejší hrací časy a tím pádem ambicióznější kompoziční konstrukce. Takto totiž na mě album působí, že celé stojí a padá s, jinak výtečným, klavírem a zpěvem, avšak ostatní nástroje působí tak trošku jako stafáž, přestože jejich aranže jsou poutavé. Jinými slovy do základního mustru, tvořeného dominantním klavírem, kdy občas více prostoru dostanou bicí, se ve vlnách vkrádají další nástroje, občas když udeří do útesu, hudbu zahustí rock/metalové výpady. Ale jakmile se vše sympaticky sehraje, tak jak rychle k tomu došlo, tak rychle to i odezní. Prakticky ideálně působí snad jen instrumentálně nejvyváženější "Naděje". Na druhou stranu jsem už v úvodu zdůrazňoval, že "Wrána" nepatří mezi tradiční sympho-rockové nahrávky a zřejmě lze tento kompoziční důvtip považovat za záměr.

Pokud bych něco vyzdvihl bez debat, tak opravdu mimořádný zvuk nahrávky, který se podařil vykouzlit za produkce Hynka Stančíka v ostravském studiu Plesná. Pokud jiné tuzemské kapely nedokážou nazvučit ani základní rockové nástroje nebo nesmyslně utrácejí za tzv. zahraniční renomovaná studia, tak v tomto případě jich všech třináct zní naprosto parádně. CD "Wrána" disponuje vyzrálým materiálem nahraným školenými muzikanty a lze ho považovat za velmi důstojné promo tohoto zajímavého mnohačlenného projektu.

sestava: Jitka Benová – zpěv, Jan Winkler - klavír, zpěv, Jakub Vlček – kytara, Peter Šipula – kytara, Tomáš Kopal – baskytara, Michal Kratochvíl – bicí, Veronika Holíková – housle 1, Andrea Chumová – housle 2, Zdeněk Mucha – viola, Anna Čechová – violoncello, Kristýna Ševčíková - příčná flétna, Eva Petrecká - lesní roh, Petr Sedlák - fagot
produkce: Hynek Stančík, Jan Winkler
odkaz: facebook.com/IllegalOrchestra
1. Erikova zpověď 1