06.09.16

PAT METHENY UNITY GROUP - Kin

PAT METHENY UNITY GROUP - Kin

2014 Nonesuch Records

čas: 70:16
styl: jazz

Žijící kytarová legenda PAT METHENY v poslední době chrlí jednu nahrávku za druhou a tak se i letos může pochlubit materiálem, který rozhodně stojí za slyšení. Doposud fungující úspěšnou kapelu s názvem UNITY BAND přejmenoval na UNITY GROUP a osazenstvo rozšířil o multiinstrumentálního Giulia Carmassiho, který se chopil tu piana, tam vibrafonu či jiného nástroje, podle toho, co bylo aktuálně potřeba. I přes neoddiskutovatelný Carmassiho přínos hlavními sólisty v kapele zůstávají Chris Potter a Metheny sám. V celkovém vyznění ale nová nahrávka "Kin" působí poněkud plněji a pestreji, což v celkovém kontextu rozhodně není ke škodě věci.

Methenyho kompozice se v průběhu času stávají složitějšími a místy i melodicky poněkud výstředními, což lze slyšet zejména hned v úvodní, a zároveň i nejdelší, skladbě s názvem "On Day One" s patnácti minutovou stopáží. METHENY zde částečně odkazuje na svůj předchozí projekt, one man show ORCHESTRION, vrství zde nespočet nástrojů a melodických linek takovým způsobem, až se místy zdá, že melodie sama jakoby byla pod tíhou všech těch vrstev zcela ztracena. Avšak kompaktní soudržnost kompozice nedovolí melodické lince zahynout a ta se vždy v příhodnou chvíli objeví, takže posluchač sám pocitem zmatenosti trpět příliš dlouho nemusí a při vícenásobném poslechu skladby se na tato místa dokonce začne těšit.

Druhou nejdelší skladbu "Rise Up" pohání silná akustická kytara a rytmika ze Sanchezovho cajónu doplněna činely a perkusemi. S Potterovým saxofonem dochází k brzkému nástupu ústřední melodie, po které se skladba lehce rozmělní v tradiční jazzový sled sólových exhibicí a změn rytmů, aby se v závěru kompozice navrátila k hlavnímu motivu a vygradovala v energií našlapanou smršť. "Rise Up" u mě patří od prvního poslechu k tomu nejlepšímu z alba a nesmírně mě baví.

Dalším popisováním každé skladby zvlášť by mohlo dojít ke zbytečnému zkreslení, deska není jenom výčtem skladeb samotných, nahrávka působí velice soudržně a proto je nutné vnímat jí jako celek. Methenyho kompozice sice nepatří mezi snadno uchopitelná sousta, avšak bývají nabity silnými melodickými motivy, které jen čekají na své objevení pozorným posluchačem. Někteří Methenyho fanoušci mohou mít občas problém s délkou jeho sol, ovšem to je přesně to místo, kde bývá METHENY tradičně velmi silný. Umí vytvářet bohatě strukturované a mnohovrstevné kompoziční souvislosti s důrazem na melodickou linku, celek přesto působí velice kompaktním dojmem a svým epickým pojetím při skládání nabízí takřka nekonečný prostor k sólovým exhibicím jednotlivých hráčů jeho kapely. Dobře patrné je to prakticky ve všech skladbách, které mají aspoň trochu delší stopáž, tam se u Methenyho nachází dostatečně velký prostor pro vytváření sólových eskapád, pro vrstvení melodických linek i pro gradaci ústředních motivů.

Album "Kin" v Methenyho hudebním vývoji logicky navazuje na počiny z posledníchh let a pro jeho fanoušky nemůže být v žádném směru překvapujícím dílem, avšak musím také jedním dechem dodat, že předchozími alby nastolený standard byl tímto přinejmenším dorovnán, ne-li rovnou překonán. METHENY má jasný a nezaměnitelný rukopis, jeho skladatelský styl nepostrádá schopnost psát silné melodie, nechybí mu smysl pro gradaci a napětí. Instrumentální provedení lze bez nadsázky označit za mistrovské, hodno jmen, která jsou pod touto výtečnou deskou podepsána. METHENY patří mezi současné hudební velikány a albem "Kin" tuto svou pozici ještě více upevňuje. Aktuálně se této desky nemohu nabažit a už nyní se těším na tu další – při jeho tvůrčím přetlaku bych to viděl už tak na příští rok.

Jazzko

sestava: Pat Metheny - elektrická a akustická kytara, Chris Potter - tenor soxofon, bass klarinet, soprán saxofon, klarinet, flétna, Antonio Sanchez - bicí, perkuse, cajón, Ben Wiliams - elektrická a akustická basa, Giuilio Carmassi - piáno, trumpeta, trombón, čelo, vibrafon, klarinet, flétna, alt saxofon, vokály
produkce: Pat Metheny
1. On Day One
2. Rise Up