06.09.16

FRONT LINE ASSEMBLY - Echoes

FRONT LINE ASSEMBLY - Echoes

2014 Metropolis ‎Records

čas: 98:46 (Deluxe edition)
styl: electro-industrial/EBM/IDM/dubstep

Vancouverští FRONT LINE ASSEMBLY patří ke stálicím elektronické scény a ta takřka od počátku produkuje rozličné remixy, v tomto ohledu samozřejmě ani respektovaní industriální veteráni nikdy nestáli pozadu. Tentokrát si různí interpreti, které skupina oslovila pro sympatie k jejich tvorbě, vzali na paškál loňské studiové album "Echogenetic". Jedním dechem však dodávám, že nečekejte obvyklou kolekci předělávek, kdy se zmixuje původní materiál a maximálně se ozdobí nějakými těmi beaty či ruchy navíc, v případě těchto Kanaďanů se nejedná o žádnou extenzi původního díla, jež obvykle figuruje ve formě singlu, druhého disku či formálních bonusů japonské edice. Kolekce "Echoes" (vydána formou digital download a na vinylu) povyšuje formu remixu spíše na reinterpretaci alba "Echogenetic", protože výsledný produkt disponuje natolik silnými ambicemi, že nejenže ho lze vnímat jako ucelené suverénní dílo (ostatně samotní FRONT LINE ASSEMBLY čistě pro něj nahráli dvě nové skladby a v různých databázích logicky figuruje jako součást jejich diskografie), ale v mých očích dokonce kvalitativně zastínilo i to zdrojové, tedy na poměry druhdy elektronických inovátorů poměrně sterilní CD "Echogenetic".

Zúčastnění umělci k původnímu materiálu přistoupili s nezvykle kreativním nasazením a v podstatě z něj použili jen Bill Leebovy vokální linky (a i s nimi si notně pohráli) a vše ostatní nahráli po svém, tzv. z čisté vody. A v tomto ohledu se podařil doslova husarský kousek, který na celé kolekci nejvíce kvituji a shrnul bych ho do dvou bodů. Za prvé: v každé ze skladeb se otiskla hudební invence jeho tvůrce, tudíž pokud nepočítám ony dva příspěvky přímo z dílny Kanaďanů, zní každá poměrně svébytně odlišně, čímž albu vtiskly nebývalou pestrost a rozmanitost operující v rámci snad celého teritoria elektronického žánru. Nutno podotknout, že v přímé konfrontaci s původním materiálem občas jen vokální linka či emoční povaha skladby skýtá jistou povědomou paralelu s "Echogenetic" (například melancholičtější kompozice z originálu si podobný pel uchovají i zde). Za druhé: všichni zúčastnění, navzdory svému kompozičnímu rukopisu, naprosto dokonale vystihli samotnou podstatu FRONT LINE ASSEMBLY - doslova tu elementární. Neboť jednotlivé příspěvky nereprezentují jen jiný pohled na "Echogenetic", avšak komplexně reflektují tvář Kanaďanů ze všech jejich tvůrčích období, v případě dvojice "Echogenetic" a "Deadened" od retrospektivního dua YOUTH CODE, respektive kapely LIEBKNECHT, zabředneme až k samotným kořenům EBM, neboť se zde skvěle podařilo resuscitovat onen typický neuroticky rytmický sound z druhé poloviny osmdesátých let.

Nejchytlavější kousky skýtá první třetina "Echoes", tedy krom prvního autorského příspěvku "Contagion" překvapujícího svou jemností, v podstatě lze hovořit o relaxačním downtempu a tak nějak se nemohu zbavit dojmu, že druhdy pionýrům progresivním elektroniky poněkud dochází kreativní dech, taktéž druhou novinku z tábora FLA "Next War" bych označil především za nekonfliktní, o nějaké žánrové invenci nemůže být řeč. Naproti tomu "Leveled" od respektovaného, původem německého producenta a sound designera v oblasti videoherních soundtracků Saschi Dikiciyana, známějšího pod profesním pseudonymem Sonic Mayhem, který se etabloval třeba dnes už kultovním industriálním podkresem k pokračování videoherní série Quake, je absolutní pecka, kterou kdyby nahráli přímo FLA, hovořil bych doslova o vzkříšení jejich nejinvenčnější tvorby z období "Millennium". Překvapivě v úvodu alba se nachází emocionální balada "Ghosts", ty byly vždy silnou stránkou Kanaďanů (ostatně na nich vystavěli svůj boční projekt DELERIUM), avšak opět se potvrdilo, že ačkoliv "Echogenetic" skýtá poměrně silný materiál co do kompozičních nápadů, nepodařilo se je zcela bez výhrad přetavit do hudebního celku, teprve až na "Echoes" nabývají jednotlivé skladby blyštivého lesku. V podobném chytlavém duchu jako ploužák "Ghosts" se nese i následující, o "devadesátkový" dancefloor se otírající, jasná hitovka a jeden z vrcholů alba "Killing Grounds" (ihned mi na mysl vytanulo tanečněji laděné album "FLAvour of the Weak"), vždyť autorem není nikdo menší než bývalý člen FLA a zakladatel výtečného projektu CONJURE ONE Rhys Fulber. Za další z vrcholů kolekce považuji "Prototype" od Bena Lukase Boysena  aka HECQ, tento rodilý Berlíňan disponuje širokým experimentálním záběrem a živí se hlavně jako zvukový designér pro rozličné komerční produkce. Jeho příspěvek vynikne stylovou pestrostí od ambientně rozmáchlý úvod, přes moderní IDM/glitch/dubstep hrátky natolik typické pro současné FLA, až po nefalšovaný epický new-age dojezd nechávající upomenout samotného gurua elektornického žánru  Jeana Michela Jarreho. Určitě není od věci porovnat, jak se se stejnými skladbami vypořádali různí interpreti, třeba druhá interpretace "Leveled" od Slightera odkazuje k rytmicky progresivnímu drum'n'bassovému období "Epitaph" z počátku nového milénia.

"Echoes" je remixové album, které má konečně smysl, ba co více, osobně ho považuji za jednu z nejdůležitějších žánrových desek prvního pololetí 2014. Pro fanoušky FLA absolutní nutnost, navíc může kolekce posloužit k rozšíření obzorů o nové zajímavé interprety.

sestava: různá
1. Contagion
2. Leveled - Sonic Mayhem