06.09.16

BURZUM - The Ways of Yore

BURZUM - The Ways of Yore

2014 Byelobog Productions

čas: 68:35
styl: ambient/folk

Než se pustíme do dalších řádek, rád bych upozornil laskavého čtenáře, že nesympatizuji a nesouhlasím s myšlenkami a činy Mr. Vikernese. Zajímá mě pouze jeho hudební tvorba, do které naštěstí Varg své myšlenky příliš neprojektuje a schovává su je pro svůj video blog. Každopádně, chcete-li si udělat obrázek o současné podobě Varga, doporučuji právě jeho YouTube kanál. Od zvrácených myšlenkových pochodů, hledání žida za každým rohem, monologů a "studií" o proto-evropském paganismu(wtf), až po něžnosti typu krmení slepic a ukázek terénních schopností Lady Niva. Celkem surrealistický mazec.

K Vikernesově tvorbě zaujímám ambivalentní postoj. Lo-fi začátky a první alba/dema spíše respektuji, než obdivuji. Stejně tak příliš neholduji třem metalovým počinům vydaným po propuštění na svobodu ("Belus", "Fallen" a "Umskiptar"). Chybí zkrátka atmosféra a u BURZUM toliko potřebný duch a kontext doby (krom výjimečné skladby "Glemselens Elv" z alba "Belus"). Na druhé straně barikády stojí dvojblok "Hvis lyset tar oss" a "Filosofem", famózní manifesty a jedny z nejzajímavějších částí skládačky zvané black metal. Vydáním skladby "Back to the Shadows" dal Varg sbohem metalové hudbě a rozhodl se soustředit pouze na ambient.

V loňském roce přišla na svět mimořádně zajímavá placka "Sol Austan, Mani Vestan". Minimalismus, synťákový ambient a opravdu vynikající atmosféra. Upřímně, nečekaně zábavný ambient. Vibrující neuvěřitelným klidem, relaxací a v podstatě dobrou náladou. Úvodní věci z novinky, "God from the Machine" a "The Portal" značí poněkud odlišný přístup k věci. Rychle praští do ucha jistá přírodnost produkované muziky, neodlidštěnost. Díky většímu použití tradičnějších nástrojů, nejen strojově syntetizovaných zvuků. Druhou novinku představuje velké množství mluveného slova. I nesmírně jednoduchá říkanka v "Hail Odin" funguje a navazuje správnou atmosféru. Celým dílem rozhodně prostupuje krom melancholie i dávka hybnosti, živosti. Dvojice "Lady in the Lake" a "Reckoning of Man" zase vrátí posluchače na desku minulou a uvrhne zpět do náruče odpočinku. Poslední inovací budiž místy použitý zvuk elektrické kytary. Žádné riffy ovšem nečekejme. Jedná se spíše o distorzované úryvky dokreslující stavbu skladby. Skvěle působí hlavně v "Autumn Leaves", možná nejlepší část alba. Pokud ovšem neposloucháte "The Ways of Yore" jako jeden sevřený celek, což vřele doporučuji.

Při pohledu do seznamu tracků nejde přehlédnout dvě závěrečné, deseti a více minutové předělávky, výrazně svou stopáží převyšující zbytek písní. Rozjímavá "To Hel and Back Again" zaujímá pozici číslo třináct. A hned před ní "Emptiness" neboli mocná mantra "Tomhet" z "Hvis tyset tar oss". Ta dostala zajímavý inovativní kabát a v duchu novinky obsahuje dodnes neslyšené plochy a pozitivní vibrace, hlavně ve své druhé polovině. Na druhou stranu se zlehka vytratil nádech skutečné "prázdnoty" původní verze. Vybrat sobě lahodící podobu musí každý z nás, BURZUM pouze nabídli alternativu. Z věcí technickým nelze příliš hodnotit songwriting, ovládání nástrojů ani zvuk, spokojme se s konstatováním povedeného a vhodného obalu (reprodukce "Merlin a Vivien" od Gustava Doré).

Stejně jako já vyjadřuji spokojenost z "The Ways of Yore", může někdo hovořit o bezsmyslném cinkání a mluvení do chcíplé podkresové hudby z výtahu. Obdobné dílo funguje více než jindy na čistě emoční a subjektivní pozici. Ambientní tvář BURZUM nabízí mnoho podob, jednu zvláštnější než druhou. Obvykle při rychlém vydávání (sekání) desek brblám cosi o snaze vytěžit maximum ze současného zájmu a raději si na kvalitní díla o rok déle počkám. Nad poslechem BURZUM ale již dnes nedočkavě vyhlížím další pokračování ságy. Vzhledem k velkým dluhům vůči Norsku bude milovník zápalek Varg vydávat alba o sto šest.

V případě "The Ways of Yore" se nedokáži zaručit za kvalitu technických stránek, přínos scéně nebo snad jistou zábavu. Výsledné hodnocení tudíž berte jen jako dobrý subjektivní pocit a přímý zásah mých emocí. I když o něco menší, než předchozí placka. I proto nechávám desku raději bez bodů, ať si každý přebere po svém. Už teď oscilují názory od plného nadšení az po totální sračku. Ja pristupuji k dílu jako k pohodové, nic neřešící relaxaci. A s jako takovou jsem spokojen.

sestava: Varg Vikernes – zpěv, všechny nástroje
produkce: Varg Vikernes
1. God from the Machine