06.09.16

WOLVES IN THE THRONE ROOM - Celestite

WOLVES IN THE THRONE ROOM - Celestite

2014 Artemisia Records

čas: 46:04
styl: dark ambient/drone

Američtí věrozvěsti WOLVES IN THE THRONE ROOM (dále jen WOLVES) připravili na začátek léta nový a vpravdě překvapivý kousek. Obraťme se nejprve do minulosti, konkrétně do roku 2006. Tehdy vypustili strhující debutovou nahrávku "Diadem of 12 Stars", která definovala kapelu pro velkou část jejich budoucí tvorby. Magicky a přitažlivý post-black metal dlouhých stopáží, rytmicky zdánlivě jednoduchý a monotónní, ozvláštněný krom jiného akustickými plochami a skrytými melodiemi nevídaných rozměrů. Rozhodně poslechnout. Vzorec alba se čtyřmi předlouhými skladbami vydržel "vlkům" i na dalších dvou počinech, "Two Hunters" a "Black Cascade". Tvorba sic stále vykazovala dostatek drobných nuancí a variability, faktem ovšem zůstává, že nedostála extrémně vysokých očekávání stanovených prvním dílem. Ve vzduchu visela hrozba budoucí zacyklenosti a nutnost změny. Ta přišla dosti radikálně na minulém "Celestial Lineage". Struktura významně "narušená" instrumentálními mezihrami a velkým podílem ženských vokálů. Provzdušnění tvorby složitějšími riffy v kombinaci s doomovým nádechem a ambientními momenty nadneslo kapelu zpět do hvězdných výšin. A nachystalo půdu pro letošní dílo.

Nečekejte zpěv, nečekejte bicí. Hlavní slovo si vzaly syntezátory doplněné o občasné útržky zkreslených kytar. Z původního experimentálního blacku se nebojím podsunout čerstvé dílo čistě pod ambientní škatulku. První záležitost "Turning Ever Towards the Sun" začíná jemnou hladící plochou kláves, na kterou postupně nabaluje další a další zvuky včetně decentních podkresů dechovými nástroji. Chvílemi slyším podobnost se staršími mezihrami kapely, částečně lehké reminescence na "vězeňské" ambienty od BURZUM. Po šesti minutách přichází klíčový zlom do nádherně prostorové, meditativní pasáže doprovázené tlukotem srdce a pulzujícím klidem. O řád ostřeji nastoupí "Initiation At Neudeg Alm" téměř soundtrackový úvod a největší porce kytar ze všech songů. Zjevují se naléhavě a v dronovém rytmu rozvibrují celou skladbu, aby nenadále zmizely a nechaly vplynout zpět ticho. V opozici stojí nejklidnější, romantická a unášející "Bridge of Leaves". Již několik týdnů známa "Celestite Mirror" představuje nejdelší a dle mého názoru i nejlepší část desky. Příjemný fade in na začátek, muzika lehká jak šplouchání vln na pobřeží. Pomalu se rozvíjející konstrukce, nástup rozličných zvuků na pozadí, přelom do hravější druhé třetiny. Své si řekne i táhlý riff podpořený klasičtěji znějícími klávesami. "Sleeping Golden Storm" zakončuje cestu po nebesích minimalističtějším přístupem, ozvěnou flétny a gradující melodií. Závěrečným fade outovým ztišením se rozplývají i poslední pochybnosti o vysoké úrovni slyšeného.

"Celestite" představuje relativně nekomplikovanou muziku (myšleno v rovině žánru a vyznění). Na rozdíl od předchozích nahrávek souboru může svým klidem, relaxací a jasně danou strukturou pobavit i příznivce tradičního metalu, nebo filmové hudby. Před pár týdny jsem v recenzi vychválil nové ambientní dílo Varga Vikernese. Ne že bych chtěl přímo srovnávat, ale současná muzika WOLVES působí v jistých aspektech podobně. Nestaví pouze na očekávané monolitosti, ale přináší i hravost, pestrost a vynalézavost. Pokud žijete na venkově, vezměte si sluchátka a vyjděte v noci do přírody. Bydlíte-li ve městě, alespoň si večer otevřete okno mířící na nebeskou klenbu a v klidu vychutnávejte. Novice rozhodně nepřísluší sluneční svit, překvapivě ani totální deprese. Definice leží spíše v přírodnosti, souznění a neuchopitelné mohutnosti našeho světa.

Uff. Doufám, že přes mé neobratné pokusy přiblížit vám obsah CD nezanikl fakt, jak moc skvělá a atmosférická nahrávka "Celestite" je. Mohutná, barevná a zklidňující. Ptáte se po nedostatcích? Uvítal bych klidně ještě jednu skladbu navíc, ovšem můj rozmar se nedá příliš považovat za chybu umělců. Přehoupli jsme se do druhé poloviny letoška a zatím vychází obří množství výborné muziky. Absolutně netuším, jak koncem roku vyberu a sestavím žebříček deseti nejlepších alb. Jedno ale vím jistě. WOLVES IN THE THRONE ROOM a jejich "Celestite" budou stát na postech nejvyšších.

sestava: Aaron Weaver – syntezátory, kytara, Nathan Weaver – syntezátory, kytara; hosté: Randall Dunn – syntezátory, zpracování elektroniky, Veronica Dye – flétna, Mara Winter – flétna, Steve Moore – lesní roh, Josiah Boothby – trombón, Timm Mason - modulátor
produkce: Randall Dunn, WOLVES IN THE THRONE ROOM
1. Turning Ever Towards the Sun
2. Initiation at Neudeg Alm