06.09.16

DEINE LAKAIEN - Crystal Palace

DEINE LAKAIEN - Crystal Palace

2014 Chrom Records

čas: 44:43
styl: darkwave

Když se DEINE LAKAIEN v roce 2010 vraceli na scénu s albem Indicator, ptali se sami sebe, jestli na to ještě mají. Nechtěli se stát dinosaury, kteří by svými kostrami jen zabírali místo v muzejních vitrínách. Z jejich výroků bylo jasné, že i po nějakých dvaceti letech na scéně chtějí být výraznými nositeli inovací. Nakonec svůj návrat zmákli s elegancí bohem nadaných umělců a navrch přidali ještě kvalitní akustické album, kterým definitivně potvrdili svůj návrat. Otazníky spojené s novinkou Crystal Palace už proto nezněly "jestli" by mělo vzniknout, ale "jak" s čerstvou mízou pánové v roce 2014 naloží.

První dojem ze zveřejněných ukázek u mě ale vyvolal zhruba takový výraz, jaký můžeme vidět u správného kluka, když pod vánočním stromkem objeví podezřele měkký dárek. Přesto ale nakonec zafungoval osudový magnetismus a ještě v den vydání jsem se pro album hrnul jako moře přitahované měsícem. Jednu srdcovku už jsem v minulých letech ztratil, takže mi nezbývalo než doufat, že to pánové Horn / Veljanov nezvrzali doopravdy a že z jejich skleněného paláce vyjdu bez jediného šrámu. Jeho stěny se ale naštěstí hned při kolaudačce ukázaly být sice průsvitnými, ale rozhodně ne průhlednými. Zvenčí se album tváří slabě a předvídatelně, ale ve skutečnosti je jedním velkým dobrodružným hřištěm, které dokáže člověka napružit mezi neskrývaně romantickými baladami a stroze tepajícím dramatem stylu dark wave.

Jestli se Crystal Palace něčím výrazně odlišuje od svých předchůdců, je to rozhodně absencí veškerých obvyklých hostů. Úplně chybí baskytara, skladbami se neproducírují smyčce a po orchestru nezbylo ani památky. DEINE LAKAIEN vzali veškerou tíhu nového monolitu na sebe a dost možná tak odvrátili hrozící pád do sladké kádě zastydlého romantismu. Namísto toho vytvořili nahrávku, která se svým zvukem i náladou vrací až kamsi k albu Dark Star z roku 1991 (typicky třeba v dramatu "Those Hills"). Do hry se vrací přímočarost (všeříkající "Ride"), chmurná atmosféra chladu i naléhavější poselství balad (vzpomínkový koncentrát "The Lights of Our Street"). Nepopírám, že je to někdy na úkor inovací a originality, ale na druhou stranu to s sebou nese příjemný moment překvapení. Novinka tak zase jednou hraje podle základních pravidel, kdy na jedné židli sedí Ernst, míchající stále nové syntetické sloučeniny, zatímco na druhém štokrleti se nervózně pohupuje roztržitý Alexander a překládá všechny ty chemické vzorce do řeči lidí. Do katalyzátorů a zkumavek se postupně dostávají japonské vonné tyčinky, závany středověkého helia z dalšího Ernstova projektu, ale spolu s nimi překvapivě i trochu unylé a unavené zaříkávání pana Veljanova v písni "Forever and a Day".

Na jedné straně tak máme před sebou album nahánějící duchy ikonické minulosti, ale zároveň i zvukově pestrou nahrávku, hledající prvky a krokové variace, o jakých lidstvo zatím ani neslyšelo. Některé postupy zní možná povědomě a řekněme "dle očekávání", ale ve skutečnosti jsou to jen malé střípky celku, které si můžeme stejně snadno vyložit jako trademark kapely. Záleží na úhlu pohledu a vůli každého. Pro mě osobně je však důležitější, že jsem na novince objevil mnohem více dramatických a fascinujících pasáží, než tomu bylo na "indikátoru". V jeho případě jsem doslova visel na dvou takových místech, ale tady je jich možná i třikrát tolik. Vynikající ukázkou může být hned úvodní kousek "Nevermore". Doslova hltat se v něm dají křupavá kouzla syntetiky, neobvyklé rytmy i beznadějně romantické melodie vyťukávané do imaginárního deníku Hornovým klavírem. Tato šťavnatost a rozmanitost přitom desce vydrží téměř až do úplného konce, kdy album jednoznačně vrcholí v poetickém hororu "Those Hills". Vyrovnanost a plnost je vedle obrovské dynamiky jedním z největších kladů novinky Crystal Palace.

DEINE LAKAIEN jako by v roce 2014 omládli a našli novou dávku odvážné drzosti. Nahráli svěží desku, na níž téměř nenajdete vycpávku a která je zároveň plná různorodých syntetických vynálezů. A kdo ví, třeba nám Crystal Palace připomíná staré dobré časy prostě proto, že z něj sálá podobně čerstvá energie, jaká sálala z obou pánů v devadesátých letech. Třeba můžeme i ozvěny vnímat pozitivně. Nebo už jsme tak vyplašení realitou, že nám návraty ke starým úspěchům automaticky smrdí vyčerpáním inspirací?

sestava: Ernst Horn - programování, syntezátory, Alexander Veljanov - zpěv
produkce: DEINE LAKAIEN
1. Nevermore