Arca - Xen

Arca - Xen

2014 Mute

čas: 39:31
země původu: Venezuela / Velká Británie
styl: experimental electro/ambient

Jaké nejvyšší hodnocení můžeme dát albu, které se nám vlastně nelíbí? A nemám na mysli body ze soucitu ani lásky, jako když vám rozněžnělá kamarádka plácne LIKE na fotku zaběhnuté kočičky. Myslím reálné a zatraceně kladné body. Tvrdou měnu. Mně osobně se totiž album "Xen" v jádru nelíbí. Já bych chtěl, ale ono se mi prostě nechce líbit. Neustále dělá všechno proto, abych s ním musel bojovat. A přesto – nebo možná právě proto – nemůžu prvotinu venezuelského producenta Alejandra Ghersiho jen tak odložit s nálepkou "již není možné ani recyklovat". Na to je "Xen" až příliš zajímavě ošklivá deska.

Pokud máte dojem, že už jste o producentovi jménem Arca někde slyšeli, tak vězte, že se podílel na několika skladbách Kenyeho Westa a teď aktuálně dokonce produkuje novou desku Björk. Už to samo by celkem vysvětlovalo, proč se mi "Xen" nelíbí. Nemusím totiž ani Kanyeho, ani Björk. Jenže na své první plnohodnotné sólovce brnká Arca na trochu jiné nervové struny. Řekněme, že se na ní zvukově doslova vyexperimentoval z podoby. Jeho elektronika může připomínat roztroušenou sklerózu, symfonii rozbitých váz i japonskou zahrádku komplet vystříhanou z papíru, ale jedno jí upřít nelze. Je tak objevitelská, odvážná a inspirativní, že by vedle ní Kolumbus vypadal jako kluk, co se bojí přejet na lodi Vranovskou přehradu.

Album "Xen" ve skutečně neobsahuje hvězdný prach žádné z výše jmenovaných stars. Při troše fantazie by vám ale mohl na mysli vytanout australský kouzelník Flume a jeho čarování notně polámanou hůlkou z roku 2012. I on se našel ve fúzích hip-hopu, breakbeatu a ambientu. Jeho rukopis si vybavím pokaždé, když mi z alba "Xen" hraje zabijácký hit "Thievery", nebo skromná kráska "Slit Thru". Překvapivě často si ale v souvislosti s Arcou vybavuji ještě jedno oblíbené jméno. Jako stokrát zpřetrhaná červená linka se totiž albem táhnou i náznaky holandského elektro-botanika jménem Kettel. Právě u něj jsem kdysi poprvé žasl nad organickým zvukem čisté elektroniky a dnes ke mně tento zpěv digitálního lesa doléhá v ozvěnách podruhé. Stačí se zaposlouchat do japonského zvukového origami "Sisters" nebo závěrečného snu o tisíci strunách, jménem "Promise".

Pořád tu ale zůstává otázka, proč se mi "Xen" vlastně nelíbí, když se nad tolika jeho dílky blaženě rozplývám. Možná právě proto, že jsou to pořád jen dílky. "Xen" nemůžete milovat pro nějakou plynulou harmonii a krásu, která by se klenula nad celým albem. Musíte začít od krátkých souznění, která Arca na vteřinu vystaví na odiv, aby je vzápětí asi stokrát kreativně zbořil a o poznání více polámané znovu vystavěl. Jednotlivé fragmenty přitom drží pohromadě hladký a dokonale čistý ambientní med, do kterého Arca všechny ty úlomky zatraceně chytře a překvapivě sází.

Začněte od drobných detailů a nedivte se, že si budete na albu připadat jako nechtěný host. Útulným místem k bytí totiž opravdu není – a zřejmě ani být nemá – ale jsem si jistý, že i u vás nastane chvíle, kdy vás pohltí jako smyslný a neodolatelný celek. Je to jako v těch silných scénách filmových sci-fi, kdy postava nepochopitelně ignoruje veškeré instinkty a navzdory rudému alarmu vstoupí do nekonečně lákavé třpytivé záře, aby se přenesla do zatím nepoznané dimenze bytí. Její osud je v tu chvíli hodně nejistý, ale přesto to udělá, protože odolat jí nelze. A přesně tak se zachová i posluchač pod vlivem alba "Xen".

sestava: Alejandro Ghersi - vše
produkce: Alejandro Ghersi
1. Now You Know