06.09.16

06.09.16

Lenka Dusilová & BAROMANTIKA - V hodině smrti

2014 Supraphon

čas: 45:21
styl: alternative/jazz/pop/rock

Lenka Dusilová aktivně působí na české scéně již od poloviny 90. let, kdy se etablovala v projektech SLUNÍČKO či PUSA. Její profesionální začátky jsou však spjaty především s legendou tuzemského porevolučního pop-rocku LUCIE. Další zlomový moment v kariéře této pozoruhodné zpěvačky nastal roku 2000, kdy debutovala eponymním sólovým albem. Asi nejvíce jí ovšem mezi širší posluchačskou obcí proslavila píseň "Proměny" od ČECHOMORU, v níž hostovala a která byla svého času nezbytnou položkou playlistů všech komerčních rádií. Po umělecké stránce by se dalo považovat za zásadní album "Eternal Seekers", na němž poprvé došlo k plodné spolupráci Dusilové s fenomenální jazzovou pianistkou a skladatelkou Beatou Hlavenkovou. Společně s dalšími skvělými hudebníky obě posléze nahrály i kritikou ceněné přelomové album "Baromantika", po němž se z Lenčiných doprovodných muzikantů stala regulérní kapela s totožným názvem.

Oproti předchozímu počinu, který se nesl spíše v introvertní až intimní rovině, působí novinka "V hodině smrti" expresivnějším a hudebně i pěvecky rozmanitějším dojmem. Tvorba BAROMANTIKY je opět rozprostřena kdesi mezi popem, jazzem, alternativním rockem a elektronickou hudbou a tu a tam sporadicky doplněna i prvky dalších žánrů. Album je zahaleno převážně do melancholického hávu a obestřeno tajemnou, místy až potemnělou atmosférou. To platí zejména pro experimentálněji laděné položky jako "Indiánská", "Ricardo", "Monotronka", "Epitaph" či z mého pohledu vrchol celé kolekce "Duszo moja". Zde nádherný folklórně laděný úvod skvěle vygraduje k ponuře psychedelickému finále. V protikladu k těmto skladbám pak stojí "uvolněnější" a posluchačsky stravitelnější kusy "Tětiva", "Takafei", "Archiv dní" a "Dvanáctá", které prosvětlují jinak poněkud zatěžkanou náladu nahrávky.

Velkou měrou vtiskli novince ráz zajímaví hosté, jichž je i tentokrát celá řada a kteří se podíleli i na samotném skladatelském procesu. Lenka si zopakovala spolupráci s písničkářem Justinem Lavashem v anglicky zpívané "Mayday", k duetu si přizvala i svého bývalého kolegu a frontmana LUCIE Davida Kollera ve zhudebněné básni Tomáše Tajchnera "Tichá – Černá" a jedním ze zlatých hřebů alba je společná píseň s Danem Bártou "Snad jen", jíž dotyčný opatřil i svou nezaměnitelnou lyrikou. Tři texty dodal i leader alternativních KVĚTŮ Martin E. Kyšperský a jedním přispěla fenomenální Dorota Barová. Zvučná jména se pak objevují i mezi hostujícími instrumentalisty, kde lze najít například bubeníky Martina Nováka a Miloše Dvořáčka, baskytaristu Marka Minárika, kontrabasistu Rastislava Uhríka či jazzového trumpetistu Oskara Töroka.

Asi nejsilnější stránkou alba je originalita a nezaměnitelnost tvorby BAROMANTIKY. Pánové a dámy si našli velmi specifický hudební tvar, který na novince dále rozvíjí a obohacují o nové prvky. Z celé kolekce je cítit žánrová nesvázanost, tvůrčí svobodomyslnost, odvaha prozkoumávat neprozkoumané a zároveň až akademicky muzikantská preciznost. Jako slabina by se možná mohla jevit jistá rozháranost a neucelenost nahrávky, v níž si každá skladba žije tak trochu vlastním životem. Předchozí počin v tomto směru působil určitě kompaktněji. Nicméně vzhledem ke kvalitám všech skladeb a absenci slabších (natožpak hluchých) míst, lze tuto drobnost Lence a jejímu ansámblu s klidným svědomím odpustit. Mnozí to samé navíc mohou vnímat jako jednoznačné pozitivum.

Jestliže bylo album "Baromantika" označováno jako vrchol diskografie Lenky Dusilové, "V hodině smrti" ho dle mého názoru ještě překonává a přebírá pomyslné žezlo. Hudebně, textově i emotivně nesmírně rozmanitá kolekce je zkrátka strhujícím posluchačským zážitkem, který by na tuzemské scéně nenašel mnoho konkurentů (pokud vůbec nějaké). Pokud byste si rádi dopřáli precizně nahranou, dospělou, žánrově nespoutanou a světově znějící českou nahrávku, nelze v současnosti sáhnout po ničem lepším…

sestava: Lenka Dusilová – zpěv, kytary, Beata Hlavenková – klávesy, zpěv, Viliam Béreš – klávesy, samply, kotle, zpěv, Patrick Karpentski – kytary, baskytara; hosté: Dan Bárta – zpěv, David Koller – zpěv, Justin Lavash – zpěv, Martin Novák – bicí, perkuse, Miloš Dvořáček – bicí, perkuse, Marek Minárik – baskytara, Rastislav Uhrík – kontrabas, Oskar Törok – trumpeta
produkce: Milan Cimfe
1. Indiánky
2. Tětiva