06.09.16

Lana Del Rey ‎- Ultraviolence

Lana Del Rey ‎- Ultraviolence

2014 Universal Music / Polydor

čas: 51:24
styl: pop

Existují určitě desítky důvodů pro psaní recenzí. Některé budou naprosto normální a ničím překvapivé, zatímco nad jinými vám zůstane rozum stát. Třeba můj nejoblíbenější by se dal přirovnat k práci amatérských lovců hvězd. Den co den sedí a hledí do tmy, kvůli čemuž je většina lidí považuje za blázny, ale jakmile se jim mezi skla dalekohledu a černou oponu v dálce přimotá nějaký ten zářící objev, okamžitě se s ním běží pochlubit ostatním. Problém s objevením zářící Lany Del Rey nicméně spočíval v tom, že jsem byl asi tak miliontým pozorovatelem v řadě, takže už nemělo smysl se kamkoli hnát. Hezky v klídku jsem si proto počkal na další studiovku, jejíž zbrusu novou recenzi přestavujeme dnes na Abyssu jako malou sváteční odbočku, kterou si určitě můžete dovolit.

Když se světem rozlétlo předchozí album "Born to Die", probudilo ve mně nadšení osmnáctileté holky. Ne že bych si v pokoji vylepil plakáty zamračené Lany – tak mimo jsem zase nebyl – ale obklopen všemi těmi vážnými a dospělými morousy jsem si připadal až nepatřičně poblázněný. Recenze v tomto duchu jsem vás ale nakonec ušetřil. To novinka "Ultraviolence" už ve mně podobnou euforii nevyvolává. Na rozdíl od její vele-profláknuté předchůdkyně totiž vyměňuje tanečně-popové manýry za cosi, co zní nečekaně muzikantsky, promyšleně a náladově. Ke všemu se celá deska ještě povaluje v beznadějně uspávacím a bluesově zasněném tempu. Pokud chcete vypadnout z Top10 nejhranějších kočiček na světě, toto je správná cesta. Lana opustila klub voňavek, aby vstoupila do klubu prohnilců a vyléčených optimistů.

Co znamená tento rafinovaný úkrok po stránce hudební, není třeba dlouho vysvětlovat. Dan Auerbach z kapely The Black Keys přitáhl do studia hromadu kytar, vykouzlil parádní muzejní atmosféru a nechal Lanu zpívat tak dekadentně a smířeně, jak jen to její hlásek dovolil. Výsledkem je Lana dramatická, barviček zbavená a zatraceně opravdová. Kdyby chtěl někdo natočit klip k celé desce, viděli bychom v něm určitě únos zpěvačky z obřích pódií do zahuleného brooklynského klubu. Možná trochu na způsob nejlepších bondovek, protože i ty mi novinka občas připomíná (úvod "Shades Of Cool").

Kromě pomalu se převalujících kytar a příležitostného oťukávání klavíru tvoří kostru celé desky – stejně jako v případě její předchůdkyně – téměř filmové kulisy smyčců. Dávají skladbám opravdovou váhu a určitou patinu hudebních velikánů minulého století. Jsou zároveň hlavním pojítkem mezi oběma alby, což je vzhledem k jejich odlišným tvářím celkem překvapivá věc. Bohužel to s sebou přináší zásadní problém celého alba a tím je určitá monotónnost a utahanost. Naštěstí však nové album nezapomíná ani na další trademark Lany v podobě hutných hiphopových rytmů, jimž se musí podvolit veškerá muzikantská síla i velkolepě dimenzované orchestrace. Když se tak stane, stojíme tváří v tvář nejlepším skladbám nového alba - "Brooklyn Baby", "West Coast" a "Fucked My Way Up To The Top". Ani v jejich případě nám ale tvrdá ruka hudebního podsvětí nedovolí vyskočit jen tak ze židle a tančit. Vše je svázané, drásavé a určené k úplně jinému druhu užívání si. Pokud vás tedy minulé album bavilo stejně jako mě, budete asi novinkou nejdříve zklamaní. Teprve když akceptujete celou proměnu, začne vás album pomalu ale jistě pohlcovat.

Jestli je tedy druhé album Lany Del Rey něčím skutečně ultra-brutální, tak především tím, jak nám nesnesitelně trpělivě odpírá chytlavé rádiové hity. Upřímné břitkosti textů si rychle všimne každý, ale ani ta není ničím proti tomu, jak krutě se novinka chová ke všem tancechtivým požíračům hitparád a mainstreamových trendů. Celkem unikátní počin, který se zas tolik neprodává, ale o to více je potřeba ocenit jeho odvážnost.

sestava: Lana Del Rey - zpěv + hosté
produkce: Dan Auerbach, Lana Del Rey, Paul Epworth, Lee Foster, Daniel Heath, Greg Kurstin, Rick Nowels, Blake Stranathan
1. Cruel World.