14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

Resty 2014 - Česká scéna

Resty 2014 - Česká scéna

Rok 2014 je definitivně za námi a nastal tedy čas zabilancovat si, co se během něho na tuzemské hudební scéně odehrálo zajímavého. Protože jsme zdaleka ne vše stačili na Abyssu podchytit, rozhodl jsem se vybrat pět z mého pohledu nejzajímavějších českých loňských desek, o nichž jsme doposud nepsali…

LESNÍ ZVĚŘ – Movable Feasts

2014 Indies Scope

Když roku 2009 vyšel eponymní debut LESNÍ ZVĚŘE, hudebně nadchl a sklidil nadšené reakce. Nyní, o pět let později, konečně přichází i jeho nástupce "Movable Feasts" a opět je to pro tuzemskou scénu velká událost.

Základ nového alba opět tvoří u nás stále spíše opomíjený nu-jazzový žánr, který se zde prolíná s alternativně (post) rockovým výrazivem. Pokud k tomu přičteme lehce psychedelickou a místy až "seversky" zádumčivou atmosféru, vyjde nám velmi zdařilá odpověď na tvorbu norských mágů JAGA JAZZIST, jejichž hudbou je LESNÍ ZVĚŘ nepochybně inspirována. Tato inspirace má však naštěstí na míle daleko k plagiátorství a pánové ji používají spíše k dokreslení vlastních hudebních vizí.

Instrumentální propracovanost, unikátní atmosféra, svěží nápady a pro zdejší scénu netypické žánrové zařazení jsou právě těmi atributy, díky nimž stojí za to LESNÍ ZVĚŘ bedlivě sledovat. Převážně sklíčenou a zatěžkanou náladu nahrávky skvěle dokresluje hostování básníka Jana Těsnohlídka, který v jedné ze skladeb odrecituje titulní text ze své zatím poslední sbírky "Ještě je co ztratit". A ačkoliv jde o jedinou záležitost s českým textem, nepůsobí nijak rušivým dojmem.

Novinka "Movable Feasts" zkrátka opět dokazuje, že LESNÍ ZVĚŘ je v rámci tuzemského středního proudu ojedinělé a hudebně velmi poutavé a zároveň sofistikované seskupení, které kvalitativně převyšuje většinu zdejší scény. Ani přes instrumentální preciznost, vrstevnatost a poměrně komplikované struktury skladeb přitom jeho tvorba nepůsobí nijak neuchopitelným dojmem a vyniká především ojedinělým citem pro atmosféru, jež je místy vskutku magická a pohlcující.

sestava: Miloš Rejsek – zpěv, Jiří Hradil – klavír, hammondy, syntezátory, Martin Čech – bicí, perkuse, Marek Steyer – trumpeta; hosté: Kristýna Krutská – zpěv, Filip Nebřenský – saxofon, flétna, Jan Těsnohlídek – recitace
produkce: Dušan Neuwerth
čas: 46:28
styl: nu jazz/alternative rock
1. Shoulder Blades
2. Evil Evil Eye
3. Endgame
4. Razor Ray
5. Kavka Airlines
6. One Big Soft Spot
7. Ještě je co ztratit
8. Orifice
9. Skid Marks

hodnocení: 85 %

RADŮZA – Gaia

2014 Radůza Records

Zpěvačka, skladatelka a multiinstrumentalistka Radůza patří již od svého debutu "Andělové z nebe" k nejpozoruhodnějším postavám naší scény. Kromě nezaměnitelného pěveckého projevu jí v minulosti charakterizoval také pro její tvorbu typický akordeon. Ten ovšem již na předposlední desce "Ocelový město" v některých skladbách přenechal dominantní roli dalším nástrojům a doprovodným muzikantům ve složení Jan Cidlinský, David Landštof a Josef Štěpánek. Totožná sestava nahrála i aktuální počin "Gaia".

Na něm lze akordeon zaslechnout jen ve skladbě "Tenhle svět není jen pro silný" a celkově již zní mnohem víc jako album regulérní kapely než písničkářky. Další výraznou změnou je citelné zjemnění tvorby i pěveckého přednesu. Kdo byl zvyklý na expresivně živelný projev a svižná tempa, toho komornost a poklidnost novinky může zaskočit. Z hudby Radůzy se poněkud vytratil šansonový odér a v současnosti je rozprostřena spíše na pomezí popu, rocku a folku s prvky klasické hudby. Nahrávka je navíc zahalena do značně melancholického hávu, což jde ruku v ruce s tradičně skvělými a bravurně poskládanými texty.

Ačkoliv je celá kolekce velmi vyrovnaná a pestrá, osobně bych rád vyzdvihl minimálně skladby "Nomádský stan" a "Babylónská věž". První jmenovaná má téměř hitové ambice a zároveň jde o jednu z nejnaléhavějších položek alba s textem, který se bytostně dotýká každého z nás. A když dojde ke skvěle vygradovanému refrénu, v němž Radůza emotivně pěje "I když život, můj příteli, je mnohem kratší, než jsme mysleli", dostaví se z této zdánlivě jednoduché pravdy mrazení. Druhý vrchol "Babylónská věž" je pro změnu překrásným duetem s Anetou Langerovou, v němž obě zúčastněné dokazují, že patří ke zpěvačkám s nejzajímavější barvou hlasu u nás.

Radůza je umělkyní, která nezůstává stát na místě a její nové album "Gaia" jí zastihuje v téměř až intimně melancholickém rozpoložení. Jemnější hudební i pěvecké polohy jí však dle mého názoru nesmírně sedí, stejně jako zvuk tradiční kapely za zády. I proto považuji novinku za jednu z nejpovedenějších v její diskografii i v rámci současné tuzemské scény.

sestava: Radůza – zpěv, akordeon, akustická kytara, klavír, foukací harmonika, Josef Štěpánek - kytary, Jan Cidlinský – baskytara, kontrabas, housle, David Landštof – bicí; host: Aneta Langerová – zpěv
produkce: Radůza
čas: 55:24
styl: folk/pop/rock
1. Gaia
2. Nomádský stan
3. Tulák po hvězdách
4. Skalák
5. Tenhle svět není jen pro silný
6. Babylónská věž
7. Duhový drak
8. Amulet
9. Poslední cestující
10. Panna Orleánská
11. Ptáče
12. Tenkrát v ráji

hodnocení: 85 %

Aneta Langerová – Na radosti

2014 Art Shock

Ačkoliv mám vůči nejrůznějším talentovým a pěveckým TV soutěžím silnou averzi, musím uznat, že minimálně jedna kvalitní a pro naši současnou popovou scénu i poměrně zásadní umělkyně z nich nepopiratelně vzešla. Řeč je samozřejmě o zpěvačce Anetě Langerové, která letos vydala svou již čtvrtou řadovou nahrávku "Na radosti". Na ní znovu připomíná, že je mnohem víc než jen vítězkou Superstar a interpretkou dvou vlezlých rádiových hitů ze svého debutu.

Novinka by se celkovým vyzněním a atmosférou v podstatě dala přirovnat k výše recenzovanému počinu Radůzy. Snivý a melancholicky zbarvený pop/rock s lehkými žánrovými odbočkami k jazzu, folku, country či klasice je velmi precizně poskládaný a skvěle doplňuje Anetin procítěný a nesmírně charismatický pěvecký projev. Na rozdíl od většiny tuzemských popových zpěvaček, které pouze interpretují cizí písně, má Langerová velké plus i proto, že je schopná skladatelka a nové album dávala autorsky dohromady společně s producentem Jakubem Zitkem.

I díky tomu působí "Na radosti" velmi kompaktním dojmem a společným jmenovatelem téměř všech skladeb je tajemně melancholická atmosféra, z níž doslova sálá přírodní mystika. Tu skvěle doplňují i velmi zdařilé texty, které podtrhují obrazotvornost a podmanivost alba. Asi nejvýrazněji to platí u z mého pohledu vrcholné kompozice celé kolekce "Tragédie u nás na vsi". Teskná píseň s lidovým nádechem, vyprávějící příběh nešťastníka, prchajícího před trestem za vraždu své milované ženy. Trochu přebytečně naopak působí skladba "Tráva", kde Anetin hlas doprovází symfonický orchestr, ale která působí možná až příliš patetickým dojmem.

Langerová každým albem roste a novinku "Na radosti" lze považovat bezesporu za její dosavadní tvůrčí vrchol. Inteligentní a hudebně vytříbený pop/rock se nepodbízí a ještě více než kdy předtím se vzdaluje klasické tuzemské rádiové produkci, přestože by se na nahrávce našlo hned několik potenciálních hitů. Na někdejší masovou popularitu zpěvačka naváže jen stěží, ale zjevně o to ani nestojí. Místo toho si vybrala náročnější, méně vděčnou, ale zároveň osobitější a umělečtější cestu, kterou plně docení spíše zkušenější posluchač. A za to jí právem náleží obdiv.

sestava: Aneta Langerová – zpěv, kytara, Jakub Zitko – kytary, klávesy, klavír, syntezátory, zpěv, Jakub Vejnar – baskytara, Martin Kopřiva – bicí; hosté: Steve Walsh – kytara, Dorota Barová – zpěv, smyčce
produkce: Jakub Zitko, Aneta Langerová
čas: 47:03
styl: pop/rock
1. Dívka
2. Svatá Kordula
3. Panna
4. Tragédie u nás na vsi
5. Intermezzo Tráva
6. Tráva
7. Maják
8. Bříza
9. Lehkost
10. Slova z hor
11. Divoká hejna
12. Nevěsta
13. Na Radosti

hodnocení: 80 %

ZRNÍ – Následuj kojota

2014 Supraphon

Přestože kapela ZRNÍ vydává své již čtvrté řadové album, do širšího povědomí se dostala především díky předposlednímu úspěšnému počinu "Soundtrack ke konci světa", který u kritiky sklidil vesměs nadšené reakce. V souvislosti s ním se o spolku začalo mluvit jako o jedné z největších nadějí tuzemské scény. Novinka "Následuj kojota" tak byla vyhlížena s nemalými očekáváními.

Ta byla dle mého názoru naplněna vrchovatě. Pánové tříbí svůj specifický projev na pomezí folku, alternativního rocku a vlivů elektronické hudby, nebojí se ještě více experimentovat se zvukem a přináší opět vrstevnaté a hudebně rozmanité kompozice. Zpočátku se může zdát, že novinka nemá tak chytlavý náboj jako její předchůdkyně, nicméně postupně odhalí košatější a zároveň posluchačsky trvanlivější struktury skladeb, s nimiž je třeba se postupně sžít a které tentokrát tolik nefungují "na první dobrou".

K nezaměnitelné tvorbě seskupení neodmyslitelně patří i hravě naivní poetika textů a neobvyklý pěvecký projev Jana Ungera. Nesporná originalita obojího však nemusí být úplně každému po chuti a mnohým možná bude trvat, než si na tyto aspekty hudby ZRNÍ zvyknou. Spolu s nápaditě pojatou instrumentací ale dohromady tvoří velmi pozoruhodnou a nevšední kombinaci, díky níž kapelu okamžitě neomylně identifikujete.

Novinku "Následuj kojota" přes počáteční rozpaky vnímám rozhodně jako krok vpřed, byť nijak výrazný. Pánové zjevně svůj typický projev vyladili již na předchozím albu, nyní ho spíš zlehka obohacují o nové prvky a hrají si s aranžemi a zvukem. To však bohatě stačí k tomu, abychom aktuální počin mohli zároveň považovat i za vrchol diskografie spolku, jakkoliv už samozřejmě nezpůsobí takové pozdvižení jako "Soundtrack ke konci světa".

sestava: Jan Unger – zpěv, flétna, tamburina, Jan Juklík – kytara, zpěv, Jan Caithaml – baskytara, samply, zpěv, Jan Fišer – housle, banjo, zpěv, Ondřej Slavík – bicí, akordeon, beatbox, klavír, zpěv
produkce: Ondřej Ježek
čas: 49:02
styl: alternative/folk/rock
1. Deště
2. Království
3. Nezoufej icoukej
4. Následuj kojota
5. Třesk
6. Fláknout s tím
7. Oknem vyletí, komínem vletí
8. Já jsem tvůj pes
9. Edárik a Pádik
10. Luky a šípy
11. Lazar
12. Moře

hodnocení: 80 %

SINUHET – Nocturno

2014 vlastní náklad

SINUHET je projektem, který roku 2009 založila dvojice muzikantů známých z avantgardně-crossoverového kabaretu PRVNÍ HOŘE. Jsou jimi zpěvák, kytarista, skladatel a textař Milan Urza a akordeonista a klávesista Michal Mihok (fanouškům známý spíše jako Pan Klaun, zde obsluhující pouze druhý ze jmenovaných nástrojů). Pokud nepočítáme promo album "Zimní nebe", jež mělo spíše charakter dema či EP, je jejich novinka "Nocturno" debutovou deskou. Jde rovněž o první počin, na němž se představuje nadějná pěvkyně Barbora Mochowa, která vzala na svá bedra většinu vokálních pasáží.

Ačkoliv její přítomnost kapelu přece jen trochu vzdálila od tvorby PRVNÍHO HOŘE, zní SINUHET pořád spíš jako jeho odlehčená a stravitelnější verze než jako něco zcela nového. Příjemně se linoucí a zasněný alternativní pop/rock je sice žánrově dost jinde, nicméně Urzův skladatelský i textařský rukopis je natolik specifický, že si ho zkrátka nelze splést a obě seskupení nesrovnávat. Navíc pokud bychom z diskografie PRVNÍHO HOŘE vyjmuly jemnější skladby a balady, mohli bychom je s tvorbou SINUHETU lehce zaměnit. To pro mnohé samozřejmě může být výrazné pozitivum, já osobně ovšem čekal možná trochu více osobitosti a odlišnější tvorbu.

To však neznamená, že by "Nocturno" bylo špatným či průměrným albem. Naopak s přehledem převyšuje většinu tuzemských pop/rockových záležitostí, po instrumentální stránce jde rozhodně o propracované dílo a celkově působí velmi inteligentním dojmem. Kvalitativně mi však nepřijde úplně vyrovnané. Některé skladby lehce zápasí s přemírou patosu, působí trochu unylým dojmem a občas jakoby si projev Mochowé se zbytkem kapely úplně nerozuměl. Takový pocit mám paradoxně z prvního singlu "Ve střepech", který byl do světa vpuštěn ještě před samotným vydáním, z anglicky zpívané a přebytečně působící "Feel the Sun", "Noční války" nebo "V siluetách". Proti nim ovšem stojí mimořádně povedené písně, jakými jsou "Na úsvitu dní", vrchol celé kolekce "Odysea", rusky zpívaná "Почему мы не помним сны" či potemnělá "Do hlubin".

Ačkoliv působí debut SINUHETU velmi profesionálním a muzikantsky nadstandardním dojmem, svůj potenciál kapela dle mého názoru ještě plně nevyužila. Na "Nocturnu" se zároveň nacházejí strhující pasáže, ale místy jakoby mu docházel dech a odhalovalo i svá slabší místa. Otázkou zároveň je, jak se Barbora Mochowa vypořádá s neustálým poukazováním na podobnost svého projevu s Lanou Del Rey, s nímž se trochu oprávněně potýká. To však nic nemění na tom, že jde o bezesporu nadprůměrný a povedený počin, který si své fanoušky určitě najde a tuzemskou pop/rockovou scénu více než příjemně osvěží.

sestava: Barbora Mochowa – zpěv, Milan Urza – zpěv, kytara, Jiří Hes – baskytara, Šimon Hajdovský – bicí, Michal Mihok – klávesy
produkce: Martin "Spacosh" Peřina
čas: 42:25