06.09.16

06.09.16

Zajímavá "sluchátková" hudba roku 2014 - Soustředěný poslech při čaji o páté

Pokračování seriálu o "sluchátkové" hudbě. Tentokrát zabředneme k náročnějším kouskům.

Nils Petter Molvær – Switch

2014 Okeh, Sony Music

Norský skladatel, producent a hráč na trumpetu Nils Petter Molvær patří k nevýznamnějším zástupcům kontemplativní hudby na pomezi jazzu a elektroniky, pro niž se ujal výraz nu-jazz. Kariéru započal již v osmdesátých letech v různých jazzových ansámblech, avšak výrazněji prorazil až svým dodnes nepřekonaným a nadčasovým debutem "Khmer" z roku 1997. Z jeho kompoziční formule sice vyvstává v podstatě celá Molværova tvorba, avšak jedná se o natolik svébytný a záživný styl, že nevidím důvod, cokoliv měnit. Hned na první poslech je patrné, čím se Molvær odlišuje od svých, byť komerčně úspěšnějších tvůrců typu Erik Truffaz, a to důrazem na skličující melancholickou náladu, z elektronického podkladu sálá skoro až drásavě temné napětí a dynamické bicí disponují skoro až transovním (rozuměj šamanským) charakterem, tedy rozhodně žádný materiál pro, řekněme, "mainstreamové" jazzové příznivce. V tomto ohledu k Molvaerově tvorbě nepřistupuji ani tak z pohledu hráčské virtuozity, ale jako k vybrané atmosféricko/hloubavé poslechové záležitosti, kde jednotlivé kompoziční a aranžérské finesy tvoří mimořádný komplexní celek.

Odkazy:
facebook.com/nils.petter.molvaer

hodnocení: 90 %

Erik Wøllo - Timelines

2014 Projekt

Pokud bych měl představit Erika Wøllo v kostce, asi nejvýstižnější by se jevilo konstatování, že se jedná o nekomerčního norského Mikea Oldfielda. Jeho primárním nástrojem je taktéž kytara, ve všech svých rozličných podobách, a jak už to u velmi talentovaných muzikantů bývá, nečiní jim problémy umně obsluhovat taktéž další nástroje jako syntezátory, klávesy, programování nebo perkuse. Erik Wøllo nás unáší panenskou ambientní krajinou pomocí rozjímavě vřelých tónů, se zasněnou meditační kytarovou hrou jak formou "pinkfloydovsky" zasněných sól, tak samozřejmě hřejivou španělkou. Zde bych upozornil, že jeho kytarový rukopis působí velmi osobitě a elektrická kytara se nese v nesmírně subtilní poloze, na hony vzdálené rockové rozevlátosti, na první poslech není snadné odlišit syntetické a kytarové aranže. Přestože jeho aranže působí poměrně bohatě (třeba všudypřítomné minimalistické piano vždy zahřeje na srdci, příjemný takt udávají časté perkuse), nejedná se o konvenční písňovou formu, Wøllo svým emočním vyzněním náleží k ambientním umělcům po bok žánrových matadorů jako Steve Roach nebo Ian Boddy (ostatně s oběma spolupracoval). Poslední dílo "Timelines" patří zatím vůbec k tomu nejlepšímu, co za poslední roky složil (ostatně vyloženě slabší počin bychom v jeho bohaté diskografii hledali marně).

Odkazy:

hodnocení: 85 %

Lisa Gerrard - Twilight Kingdom

2014 Gerrard Records

Australská rodačka Lisa Gerrard patří bezesporu ke špičce žánru, který díky angažmá v legendárních DEAD CAN DANCE de facto spoluzaložila. A co považuji za nejdůležitější, dodnes skládá a nahrává novou hudbu a ani o píď neslevila z vysoce nastavené laťky. Za ty roky, podpořené taktéž sólovou dráhou, se našla v interesantní poloze melancholického dark wave s neoklasickými vlivy, jež tvoří ornou půdu pro její stále čarokrásný dramatický kontraalt. Jinými slovy, mimořádných umělkyň jako Lisa Gerrard, které se nebojí drnkat na temnější notu a kráčet proti proudu (navzdory minoritní povaze její tvorby se dočkala velkého komerčního úspěchu třeba díky hollywoodské soundtrackové produkci) neslýcháme mnoho. Na "Twilight Kingdom" Lisa neponechala nic náhodě a spojila se opět se starým známým "soundtrackářem" Patrickem Cassidym, s kterým nahrála neméně výtečné "Immortal Memory", ale nechybí ani nové tváře jako Daniel Johns, kterého možná znáte z grungeových SILVERCHAIR nebo skotská indie písničkářka Astrid Williamson. Čtvrté sólové album Lisy Gerrard "Twilight Kingdom" opět dokáže podmanit svou specifickou náladou na pomezí světla a temnoty a podobně jako na minulém "The Black Opal" i zde místy operuje s neabstraktním vokálem (v "Too Far Gone").

Odkazy:
facebook.com/LisaGerrardOfficial

hodnocení: 75 %

CIRCULAR - Moon Pool

2014 Ultimae Records

Na labelu Ultimae se mi nejvíce líbí, že co položka jejich katalogu, to skvost. U tohoto vydavatelství vůbec neřeším jméno interpreta a baštím prakticky každý jeho release. Norské duo Bjarte Andreassen a Jostein Dahl Gjelsvik nepatří mezi žádné nováčky na scéně, nýbrž mezi zkušené matadory produkující ambientní hudbu (svůj sound definují jako arktický ambient) již od poloviny devadesátých let a vycházející z kompoziční tradice svého (v žánru) známého krajana Geira Jenssena aka BIOSPHERE. Ze stájových hřebců Ultimae povahově CIRCULAR inklinují k rozjímavému ambientu s velmi subtilní či takřka neznatelnou rytmikou, místy okořeněnou o dramatické "cinematické" monology v podobném duchu jako střední období stylově kompatibilních CARBON BASED LIFEFORMS. Pátou řadovku "Moon Pool" definují akurátní digitální tóny, amorfní melodie, nekompromisní syntetická až ledově odlidštěná atmosféra, nepodobná nekonečné bílé polární pustině. Ačkoliv uvedené konstatování může vyznít, že se v podstatě jedná o notně sterilní produkt, ve skutečnosti, pokud se samozřejmě posluchač nachází v příhodné poslechové konstelaci, funguje album jako balzám na uši (a duši).

Odkazy:
facebook.com/CircularNorway

ASURA - Radio Universe

2014 Ultimae Records

Projekt Charlese Farewella ASURA patří k nejstarší položce katalogu Ultimae a jeho debut "Code Eternity" lze považovat v pravdě za psybientní evergreen (původně v něm figuroval i samotný zakladatel tohoto labelu Vincent Villuis). Od té doby uběhlo hodně vody a ASURA, podobně jako stájoví kolegové, v posledních letech inklinuje k tradičnějšímu ambientu, což v praxi znamená, že absentuje downtempová rytmika a obecně dynamičtější chytlavější kratší tóny, naopak dominují táhlé abstraktní melodie. Nechci hovořit vyloženě o problému, ale na meditativní ambient z následujícího oddílu zní ASURA ještě stále "newageově" přístupně, na druhou stranu se však Farewell snaží o jakési vyšší umění, neřkuli až okatou snahu popírat kořeny, ze kterých jeho tvorba a de facto celý subžánr vzešel - tedy psytranceová scéna. Kde jsou ty časy hi-tech electra okořeněného o ladnost world music a především chytlavé a současně inteligentní melodie lemované alby "Lost Eden" a "360"? Současná ASURA v jádru nezní špatně, bohužel však v dnes už relativně početném subžánrovém koloritu etablovaná značka poněkud ztrácí na lesku, neboť jí chybí osobitá tvář. "Radio Universe" je takový bezpohlavní konglomerát čerpající jak z osmdesátkového new age (místy slyším inspiraci Vangelisem až na hranici plagiátorství), tak ze současného cinematického soundu evokujícího filmovou hudbu. Všechny vlivy se sráží zřejmě v nejzajímavější kompozici "Lonely Star", mixující vintage sound (zřejmě) analogového pulsního sequenceru á la TANGERINE DREAM spolu s líbivými harmoniemi á la Giorgio Moroder, s moderním cinematicky melancholickým pianem, podpořeným basovými beaty. Závěr alba pro změnu vykrádá samotné stájové kolegy, především výtečnou epičnost SOLAR FIELDS. Formálně hodnotím "Radio Universe" kladně, ovšem po stránce kreativní originality jsme na bodě mrazu. Název alba má zřejmě evokovat jistý kompilát hudebních vlivů Charlese Farewella.

Odkazy:
facebook.com/pages/ASURA/106457240133

hodnocení: 60 %

John Foxx ‎– B-Movie (Ballardian Video Neuronica)

2014 Metamatic Records

V našem výčtu by neměl chybět jeden z pionýrů moderní elektronické hudby John Foxx, milovník analogových syntezátorů, béčkových noir filmů a autora dystopických sci-fi J.G. Ballarda. Roku 2014 obohatil svou širokou sbírku nekonvenčních děl o další zvláštní sólový počin "B-Movie (Ballardian Video Neuronica)". Opět se nejedná o typické album (ty nahrával snad jen v osmdesátých letech), ale o jakousi poctu staré dobré filmové a hudební škole, kdy svět byl ještě přehlednější, nezahlcený redundantním informačním smogem. Přiznám se, že mě deska skoro vůbec nebaví samostatně, ale pouze formou "cut-up" videoklipu " Ballardian Video Neuronica", kdy je naopak emoční účinek impozantní a v souznění s příjemným Foxxovým soundtrackem až dadaisticky estetický.

Odkazy:
facebook.com/johnfoxxmetamatic

hodnocení: nehodnoceno