06.09.16

06.09.16

Zajímavá "sluchátková" hudba roku 2014 - Transcendentální meditace

Závěrečný díl triptychu o zajímavé kontemplativní elektronické hudbě roku 2014. Nyní se ponoříme do astrálních sfér...

WORDCLOCK - Endless

2014 Cryo Chamber

Label Cryo Chamber měl původně zaštítit tvorbu dark-ambientního guru Simona Heatha po ukončení činnosti legendárních Cold Meat Industry, nakonec však začal vydávat i další stylově spřízněné projekty. A v tom vidím trochu háček, neboť na rozdíl od žánrově poměrně rozkročených CMI působí Cryo Chamber docela unifikovaně. Na jedné straně musím Heathovi vzdát hold, že v době úpadku hudebního průmyslu se systematicky věnuje vydávání té nejobskurnější minoritní hudby s důrazem na vychytaný vizuál a produkci (standardně třeba finální master vydává ve 24 bitové kvalitě), na druhé straně jím vydávaní umělci znějí jako x-tá kopírka jeho hlavního projektu ATRIUM CARCERI a nikterak tomu není ani v případě debutového počinu WORDCLOCK, za nímž stojí portugalský mladík Pedro Pimentel. Oproti ATRIUM CARCERI dílko "Endless" zní více melancholicky zasněně s menším důrazem na scénickou dramatičnost, nicméně na deklarovaný dark ambient vyzní až relaxačně vřele (ostatně "devadesátkovou" syrovou dark ambientní drásavost, toliko signifikantní pro label CMI, v případě Cryo Chamber vystřídala spíše jakási cinematická naléhavost). Materiál se nese v současném moderním diktátu s nutkavou snahou tvořit spíše nekonfliktní soundtrack k neexistujícímu noir filmu, než u posluchače navozovat stavy beznaděje a zmaru, jak tomu bývalo ve zlatých časech temné elektroniky. Jde spíše o jakýsi "hipsterský" dark ambient v duchu hlavně moc posluchače nevylekat, ale současně působit lehce elitářsky.

Odkaz: facebook.com/wordclock

hodnocení: 60 %

CRYOBIOSIS ‎- Inner Stasis

2014 Cryo Chamber

V podstatě jak přes kopírák zní i rumunský projekt CRYOBIOSIS Cristiana Voicua. Opět stylový vizuál a kvalitní zvuk a řekl bych, že díky více vydaným počinům lehce vyzrálejší provedení, ale pokud byste mi řekli, že se jedná o nové album ATRIUM CARCERI nebo SABLED SUN, neměl bych problém skočit na lep. CRYOBIOSIS možná více zabředává k pravé dark ambientní esenci, avšak díky striktně "roztrackované" stopáži, kdy každá z jedenácti kompozic reflektuje poněkud odlišnou náladu, se dostáváme zase spíše k povaze scénické hudby. Agresi či jakékoliv překvapující prvky zde naleznete jen stěží, přesto se po formální stránce jedná o kvalitní dílo, avšak když jich slyšíte třeba deset po sobě s absolutně totožným kompozičním přístupem (ani bych se nedivil, kdyby pánové využívali i stejné HW a SW vybavení), bez špetky vlastní invence, nelze hodnotit přehnaně vysoko.

Odkaz: facebook.com/cryobiosisofficial

hodnocení: 65 %

RAISON D'ÊTRE - Mise en Abyme

2014 Transgredient Records

Po ukončení legendárního labelu Cold Meat Industry to s dark ambientním subžánrem vypadalo všelijak a pravdou zůstává, že jeho klíčové persony se buď odmlčely, nebo se propadly do ještě hlubšího undergroundu a pokud fanoušek pravidelně nenavštěvuje jejich FB profily, nemusí ani emisi nového počinu zaregistrovat. Naštěstí se švédský dark-ambientní nestor Peter Andersson a jeho klíčový projekt RAISON D'ÊTRE po pěti letech vrací na scénu po řadě živáků s regulérním studiovým dílem "Mise en Abyme" vydaným pány z industriálně/ambientního dua TROUM, kteří rozběhli nezávislý label Transgredient Records, vydávající stylově spřízněná alba svých kamarádů.

Stylový chameleon RAISON D'ÊTRE se v devadesátých letech proslavil díky mezníkům žánru jako "Prospectus I" nebo "In Sadness, Silence And Solitude" sakrálním dark ambientem, aby v novém miléniu v období CD "Metamorphyses" plynule přešel na sžíravější, drásavější industriální lomoz s noisovou disonancí, naproti tomu v druhém desetiletí, tedy v současnosti se jeho comebacková tvorba nebývale zklidnila směrem k minimalismu, s důrazem na táhlé a poměrně vřelé (tedy neagresivní) dronové tónové megality, přesně v duchu mistra tohoto stylu, zesnulého Itala Oöphoie. "Mise en Abyme" slouží jako introspektivní rozjímání, cesta do skrytých zákoutí duše vlastního já.

Odkazy:
facebook.com/raisondetreofficial

hodnocení: 80 %

ARC ‎- Umbra

2014 DiN

Když se ve studiu nebo na pódiu sejdou dva guruové britské kontemplativní elektronické scény Ian Boddy a Mark Shreeve, označují svou kooperaci jako ARC. Na kontě mají už osm CD, půl na půl studiové a koncertní záznamy, což ale v tomto žánru není směrodatné, protože pokud si u "živáků" odmyslíte ovace publika před a po odehrání skladby, v podstatě zní jako regulérní studiový počin. Záznam z kolekce "Umbra" byl pořízen 19. října 2013 v divadle de Enck v nizozemském městě Oirschot a navazuje na nejlepší tradici experimentální elektronické hudby, započatou v sedmdesátých letech dnes již legendárními interprety jako TANGERINE DREAM, Klaus Schulze nebo KRAFTWERK, pro něž se vžilo označení Berlin-school (osobně nemám rád spíše pejorativní výraz krautrock nebo svazující kosmische musik).

Oba pánové jsou milovníci analogových syntezátorů, a co v jejich tvorbě oceňuji nejvíce, že jiní muzikanti s přibývajícím věkem svou produkci spíše rozmělňují a tíhnou k přístupnému střednímu proudu, Boddy a Shreeve jdou cestou přesně opačnou a navíc (a je to patrné již z názvu alba, latinsky umbra znamená temnota nebo noc) tíhnou k spíše temnější či přesněji řečeno drásavě sklíčenější atmosféře. Produkce dua ARC v sobě snoubí sugestivní resuscitaci pro někoho polozapomenuté etapy skutečně experimentální a dodnes překvapivě svojsky znějící elektronické hudby (v současnosti toliko moderní povrchní "hipsterské" retro electro samozřejmě nelze s touto fortelní a na poctivých mašinách komponovanou hudbou srovnávat) a navrch přidává kus své osobitosti, reprezentované smyslem pro progresivní, stylově zcela surreálné tóny a melodie. Ostatně Boddy patří v tomto oboru mezi absolutní světovou špičku a v podstatě lze hovořit o zakladateli zcela unikátní surreálné zvukové krajiny, vystavěné na hřejivých analogových modulárních syntezátorech, jdoucí ruku v ruce s moderními technologiemi. Podobně smýšlející interprety zaštituje v rámci svého labelu DiN.

Odkazy:
facebook.com/theianboddy
facebook.com/pages/Mark-Shreeve/129608507089255

hodnocení: 85 %

NODE - Node 2

2014 DiN

A máme tu další chuťovku od DiN a rovnou supergroup založenou legendárním producentem Floodem (DEPECHE MODE, U2, Nick Cave, ERASURE, NEW ORDER, NITZER EBB a mnoho dalších), který druhé pokračování projektu NODE vydal po takřka dvaceti letech. K sobě si přizval persony par excellence – renomovaného skladatele a producenta Eda Bullera (produkoval třeba SUEDE, PULP, THE RAINCOATS nebo THE COURTEENERS), zkušeného hollywoodského skladatele a producenta Mela Wessona (spolupracuje třeba s Hansem Zimmerem a Jamesem Newtonem Howardem) a Davea Bessella, absolventa kompozice na Royal College of Music, jazzového kytaristy, vývojáře v oblasti zvukové syntézy, producenta kapel jako KILLING JOKE či SUEDE a v neposlední řadě profesora v oboru hudební technologie na univerzitě v Plymouthu. Kvartet produkuje přesně ten typ vysoce artové muziky, která může na první poslech odradit skoro až disonantním sonickým chaosem. Kolekce obsahuje přehršel sekvencí, mikrotónů, akordů, melodických fíglů a k realizaci se využil rozsáhlý arzenál vintage analogových zařízení (dle PR se prý ve studiu nashromáždila dost možná největší sbírka těchto historických mašinek). Přesto se nedá říci, že by "Node 2" byl pouze megalomanský manifest či oslava vintage soundu čtyř mistrů ve svém oboru, mezi nimiž panuje nebývalá tvůrčí synergie. Jejich dílo sice zcela odporuje jakékoliv konvenční hudební formě, avšak po mnoha posleších vynikne jeho skutečný umělecký (a nebál bych se konstatovat filozoficky) hodnotný význam. Jinými slovy, NODE jsou synonymum pro nepovrchnost, hudba navýsost elitářská, jakou ocení skuteční fajnšmekři. A hlavně ji lze koncentrovaně doslova prozkoumávat dlouhé večery.

hodnocení: 90 %

Steve Roach - The Delicate Forever

2014 Projekt ‎

A závěr nepatří nikomu jinému, než zřejmě nejvýznamnějšímu tvůrci meditativní elektronické hudby, nesmírně plodnému americkému ambientním mágovi Stevu Roachovi, který roku 2014, jak je u něj obvyklé, vydal hned několik dlouhohrajících počinů a právě "The Delicate Forever" jsem si pro svou výlučnost oblíbil hned na první poslech.

Roach přibližně do konce 20. století i v rámci ryze sólové kariéry (tedy bez kooperace) vydával stylově poměrně pestrá alba, hodně ovlivněná šamanskou mystikou, kterou evokovaly tajemné transovní perkuse či exotické nástroje jako didgeridoo, ovšem v novém miléniu se kompozičně poněkud zacyklil a od té doby začal nahrávat poslechově velmi náročné, silně meditativní a stopáží předlouhé desky. Zcela se odpoutal od pozemské materie a jakoby se nechal zvukem doslova podmanit – testoval vlastnosti zvuku mimo prostor a čas, jakoby maloval abstraktní zvukové obrazy. Jak nám sám Roach v rozhovoru řekl: "Zvuk a následně hudba je můj způsob spojení s rozsáhlejším prostorem vně běžné struktury života." První tendence jsme mohli zaregistrovat již v období "The Magnificent Void" a " Slow Heat", avšak kulminovaly roku 2003 čtyřdiskovým boxsetem "Mystic Chords & Sacred Spaces", později je ještě umocnil v podstatě žánrově ortodoxní "low volume" deep ambientní sérií "Immersion", kterou lze dle PR považovat za regulérní terapeutickou nahrávku, určenou ke spánkové podpoře či naopak ke kreativní činnosti nebo četbě, při kterých konvenční hudba působí invazivně.

V Roachově obrovské vydavatelské nadprodukci se sem tam objeví svěží díla (tedy pokud nepočítám nahraná v kooperaci), vymykající se jeho obvyklému "infinite playback" (nad)standardu, většinou se jedná o hypnotické nahrávky se silným důrazem na analogové syntezátory, kde na hranici slyšitelného spektra rezonují různé pitoreskní samply, rytmiku supluje tónový puls a občas z hřejivého syntetického tepu nebo éterických prostorových rezonancí vystoupí čarokrásné subtilní melodie, jitřící smysly bohatými texturami zvukových barev. Taková jsou alba "Light Fantastic", "Life Sequence", "Proof Positive", "Sigh of Ages", "Spiral Meditations" anebo právě loňské "The Delicate Forever", jehož vznik podnítily Roachovy práce na reedici jeho 30 let staré klasiky "Structures from Silence".

Odkazy:
facebook.com/SteveRoachMusic

hodnocení: 90 %