06.09.16

THE PRODIGY - The Day Is My Enemy

THE PRODIGY - The Day Is My Enemy

2015 Take Me To The Hospital, Cooking Vinyl

čas: 56:12
styl: breakbeat/industrial/electronic rock/synthpunk

Když mi v polovině psaní článku vyfoukli recenzi nových ARCTURUS, bylo to, jako když se chystáte udeřit kladivem do kovadliny, ale těsně před dopadem vám ho někdo vymění za plyšového medvídka. Původně jsem chtěl jako poděkování vyhlásit klid psacích potřeb aspoň na půl roku. Pak mě ale napadlo, že by to někdo mohl brát naopak jako požehnání, takže jsem vymyslel mnohem rafinovanější pomstu. Recenzi úplně nové desky THE PRODIGY.

Prostě jsem vzal rozepsaný text The Arcturian Sign, změnil jména muzikantů i skladeb a čtivá kritika byla na světě. Posuďte sami, kolik společných znaků bychom mezi oběma deskami našli. Tak třeba hned status ikon a objevitelů nových cest. Jasně, Britové na to šli motorovkou a flexou, zatímco v Norsku bych to viděl spíš na alkohol a maraton vesmírných sci-fi, ale zásadní věci dělají vlastně stejně. Obě desky rozmazlují hlavně ty, kteří čekali nášup zralých hroznů s nálepkou "původní receptura". A stejně tak obě mučí hladem všechny, kteří od nich čekali další hudební zjevení. Skutečnost je ale (bohužel) taková, že už svůj přínos hudbě oba spolky vyjevily v minulosti. Jestli tedy chápete partu kolem Liama Howletta jako sopku, která s výbuchem každé nové desky zcela změní tvar hudební scény pod sebou, zůstanete do konce života přísnými a nesmlouvavými mrzouty. Pokud ale umíte bez přehnané kritiky přijmout další skvělou desku nepřekonávající žádné hranice, budete se bavit vskutku královsky.

Možná i s notnou dávkou sebezapření přestali kluci na novém albu tlačit na pilu extraordinárnosti a zvrhlé nesmysly moc chytře vyměnili za taneční energii, přímočarost a snad až kovovou hrubost ("Wall Of Death"). Album se tím zbavilo těžkých okovů očekávání a doslova přes noc (protože "den je přeci jeho nepřítelem") úžasným způsobem zdivočelo. A právě tato divokost a "z-řetězu-utrženost" je jeho vůbec nejdůležitější ingrediencí. Její esenci můžete objevovat u třetího singlu "Ibiza", který do nás jako malý pokojový běs bez ustání hučí a nepřestane, dokud nevyskočíme z kůže. Tak blízko a zároveň vysoko nad zemí nebyli THE PRODIGY už opravdu hodně let. Jen o malinký kousek níž se vznášejí v písni "Rok-Weiler" i titulní bombě "The Day Is My Enemy". Jejich zvuk identifikujete během zlomku vteřiny a stejně rychle si jejich deformované samply a pazvuky také zamilujete. Zase a znovu v nich budete objevovat návykové detaily, zatímco hlavní masa skřípání, kvílení a dunění bude bez ustání plnit prostor kolem.

Nemyslete si ale, že je nové album nějakým muzeem zašlé slávy. Mám dojem, že tak živě, "kapelně dravě" a stadiónově ještě THE PRODIGY nikdy nezněli. Namísto čistých samplů slyšíme často bicí a broušení elektrické kytary dělá taky velkou parádu. Druhá polovina desky navíc odhaluje okamžiky, které byste s obrazem THE PRODIGY možná hned tak nespojovali. Návyková arabská "medicína" léčí těžkým bucharem podobně jako kdysi "Smack My Bitch Up" a svými hypnotickými paprsky nás ozařuje samo "neviditelné slunce". Extrémně pomalu pulzuje a za doprovodu elektrické kytary se propadá do temnoty tak hluboké, že ji v určitém okamžiku nedokáže následovat ani dvacetikilový subwoofer. Ve výsledku tak zívám jedině u prázdného pokusu "Nasty" a devítky "Rhytm Bomb", která svému jménu jaksi nedostála.

Poslouchám nové album snad po dvacáté a mám dojem, jako by si na něm Liam dopřál komfort zužitkovat všechny své oblíbené zbraně na jednom místě. Všechny ty řezavé zvuky, exotické vlivy a vokální efekty, které kdysi ovládly svět, jednoduše vzal a bezostyšně je namixoval do nového materiálu. Pro radost všem, sobě i fanouškům. Absolutně nepopírám, že si tím ušetřil práci s hledáním nových, podobně úžasných prvků, ale co byste nechtěli takhle před důchodem. Nikdo tady taky nemluví o hodnocení 10 / 10 jako v časech největší hojnosti. Zároveň si ale nechci nechat zkazit radost z vysloveně dravé taneční jízdy, protože – marná sláva – zvuk THE PRODIGY je pořád jen jeden.

sestava: Liam Howlett – programming, Keith Flint – vokály, Maxim - zpěv
produkce: Liam Howlett, Flux Pavilion, Neil McLellan, KillSonik, Zak H Laycock
odkaz: facebook.com/krodaua