06.09.16

06.09.16

LEFTFIELD - Alternative Light Source

LEFTFIELD - Alternative Light Source

2015 Infectious Records

styl: electronica/trip hop/breakbeat/ dub

Rok 2015 bude v pamětech už definitivně vedený jako rok velkých návratů. Po letech si znovu zajdeme na Star Wars, mezi nejlepší bijáky roku se procpal Mad Max, ze záhrobí se s patřičnou dávkou kontroverze vrátili norští ARCTURUS a chvíli po nich i amputovaná polovina bájných LEFTFIELD. Určitě bychom našli hromadu dalších navrátilců i pochybných zombie, ale nás dnes budou zajímat právě hrdinové ostrovní elektroniky devadesátých let. LEFTFIELD.

Byly doby, kdy spolu Barnes a Daley určovali rytmus taneční scény. Jejich přínos je nesporný, ale zdaleka ne každý fanoušek by jako přínosný označil také velký návrat s novinkou "Alternative Light Source". Někdo se ošíval jako pytel blech už dlouho před jejím vydáním, jiný kolem sebe začal rozhazovat klasické "já jsem vám to říkal" hned po prvním rychlém poslechu oficiálního streamu. V každém případě bylo ale kolem novinky takové to čilé hemžení, které v každém pořádném rybníku značí bujarý život. A přesně to je největší jistotou nové desky. Není žádnou vygenerovanou pokračovatelkou, ale osobitou a živou nahrávkou, která umí elektrizovat vzduch i čeřit vodu.

Hudební kořeny alba jsou možná zapuštěné hluboko a žádnou vyloženou modernu nepřinášejí, ale skoro až aristokratický přístup k syntetickým zvukovým plochám vynahrazuje chybějící pokrok s přehledem. Album díky tomu působí jako pevný pilíř, kterým nepohne žádný náhlý poryv módy ani přísný kritik. Nejvýraznějším prvkem nového věku LEFTFIELD jsou čisté a minimalistické plochy syntezátorů, jejichž povrch je navíc vyleštěný jako led krasobruslařů, než se po něm rozjede první z nich. Teprve na tomto dokonalém hřišti nejlépe vyniknou typicky vymazlené beaty a neodmyslitelné vokály hostů, bez kterých by album LEFTFIELD teprve vypadalo jako nějaké neúplné torzo.

Vše odpálí ohňostroj beatů v úvodních třech skladbách. Na první poslech působí trochu obyčejně, ale když se postupně zaměříte na všechny ty rafinované odlesky, ozvěny a prolnutí, budete rázem v sedmém nebi. Úvodní "Bad Radio" začíná rytmicky zničujícím zaříkáváním a skvěle volenými syntetickými efekty, s jejichž pomocí dokáže Barnes z celkem triviálního beatu vytěžit energii třeba i pro let na měsíc. "Universal Everything" je ještě přímočařejší a těží především s překvapivého prolínání motivů a navazování rytmů. Kdyby byl breakbeat a dub ke čtení, byly by toto jeho matematické tabulky. Možná je to až příliš chladný přístup ve srovnání s prvotinou "Leftism", ale těžko lamentovat déle, když hned vzápětí ovládne scénu tak organická a přitom čistá trojka "Bilocation". Channy Leaneagh v ní možná nezní tolik výjimečně, jako hosté prvních dvou desek, ale její éterické poletování nad plochou syntetiky funguje velice přirozeně.

Hutný dub se hlásí o slovo ve čtyřce "Head and Shoulders". Svět je najednou tvořený jedinou basovou linkou a poslední kněz na jeho povrchu patří k oddílu SLEAFORD MODS. Pokud je vám jeho hlas povědomý, tak si pusťte letošní hitovku "Ibiza" z dílny THE PRODIGY. Zdá se, že marketing a hru na důležité kontakty mají tihle kluci zmáknuté dokonale. Skladba působí v kontextu desky opravdu výjimečně a netypicky, ale shodou okolností mi právě ona přijde skutečně monotónní. Zatímco některé další skladby si se stejným nebezpečím zahrávají, ale nakonec z něj vlastně jen těží ("Bad Radio", "Shaker Obsession"), "Head and Shoulders" jako by ztrácela dech a tempo doopravdy. Na rozdíl od zmíněné Ibizy je navíc i vokál trochu mdlý a definitivně odhaluje jednu ze slabin novinky: aktuální hosté nejsou pro výsledný účinek desky ani zdaleka tak důležití, jako tomu bylo v minulosti.

To, co však nenaženou vokály, zvládá na novince překvapivě Barnes sám. Je rekordně všestranný a zároveň soustředěný na svou hru. Je silný v syntetických plochách ("Dark Matters") i typických festivalových zabijácích. Tím největším je bezpochyby skladba "Little Fish". Koncentruje v sobě veškerou pozitivní energii léta, prázdnin i protančených nocí a dokonale tím vystihuje pravou podstatu LEFTFIELD. To následující kousek je z úplně jiného těsta. Stejně jako mají THE PRODIGY výjimečnou perlu v podobě valivé masy "Invisible Sun", potěší LEFTFIELD v poslední třetině nádherným "slow-motion-break-beatem" "Storms End". Nečekaně jednoduchá a přímá konstrukce odhaluje Barnesovo umění vyhrát si se zdánlivě nepodstatnými detaily. Právě s jejich pomocí totiž vytáhne i banální cihlovou stavbu třeba až na výstavu moderní architektury. A přesně tam tento environmentální "Alternative Light Source" také patří. Svou plností a absencí hluchých míst totiž překonává i svého předchůdce z roku 99.

Největším průšvihem nové desky je tak zřejmě fakt, že jsme na ni museli čekat tolik dlouhých let. Album jako takové totiž obsahuje přesně takový materiál, jaký byste od LEFTFIELD v roce 2015 čekali. Přeloženo do kritického jazyka to znamená, že to Barnes možná hraje až příliš na jistotu, ale jak už jsem naznačil v druhém odstavci: od anglické královny taky nikdo nečeká, že bude měnit zasedací pořádek u svátečního stolu. Na některé věci má být prostě spoleh. A jistota v podání LEFTFIELD je z těch nejsolidnějších a nejpříjemnějších.

sestava: Neil Barnes - syntezátory, programování
produkce: Neil Barnes
1. Bad Radio (featuring Tunde Adebimpe)