06.09.16

LUNAR5 - Soundpainting

LUNAR5 - Soundpainting

2013 vlastní náklad / Magnatune

čas: 76:46
styl: chill-out/ambient/downtempo/alternative electro

Často slýchám, že Češi neumí tvořit špičkovou muziku světové úrovně. No co si budeme nalhávat, sám jsem halasným zastáncem tohoto názoru, obzvláště pokud jde o minoritní alternativní žánry na pomezí nu jazzu, chill-outu, ambientu, downtempa, prostě kontemplativní muziky, avšak takové, která nepůsobí vyloženě popově vyprázdněně, ale spíše nutí ke koncentrovanému poslechu, po němž se dostaví blažený pocit skoro až extáze z dobře využitého poslechového času. Když nepočítám porevoluční matadory inteligentních poslechovek semknutých třeba kolem Jana P. Muchowa (ECSTASY OF SAINT THERESA, COLORFACTORY‎) nebo Jana Čechtického (OHM SQUARE, nezapomínejme ani na parádní návrat v podobě jednorázového projektu PRINCE OF TENNIS) či jejich nástupce v novém tisíciletí jako Boris Carloff, KHOIBA nebo LUNO, tak ryze z posledních let bych absolutní žánrovou špičku spočítal sotva na prstech jedné ruky a půlka z nich stejně tvořila už před více než dekádou, jako např. ex-khoibovský Filip Míšek aka Dikolson (nicméně po něm se po vydání výtečného debutu "The Bear Is Sleeping Now" jakoby slehla zem), čím dál více etablovaný Tomáš Dvořák aka Floex, duo Karel Žďárský a Martin Peřina (SOUSEDI), "female-front" projekty jako ILLE, Never Sol (což ale zas tak úplně nelze počítat, protože zde hudbu (spolu)stvořil opět Honza Muchow, takže tak trochu kruh se uzavírá) a nebo svým nonkonformním pojetím poněkud úkrokem stojící Tomáš Kohout alias Necrocock respektive NIGHT VISION. Bez skrupulí by tuto nekonvenční partu mohl obohatit jistý rodák z České Třebové Lukáš Rufer se svým projektem LUNAR5.

Lukáš však od počátku LUNAR5 koncipoval jako ryze studiový, velmi okrajový projekt bez nějakých ambicí živě vystupovat (tyto pohnutky si kompenzuje ve své domovské indie rockové kapele CITIZEN37) či se jakkoliv mediálně prosazovat. Nicméně materiál, či přesněji řečeno kompilaci skladeb, nahraných v letech 2009 - 2012 v podstatě do šuplíku považuji za natolik zajímavý a pro otevřené posluchače důležitý, na tuzemské scéně nemající v posledních letech obdoby, a v podstatě kvalitativně srovnatelný jen s výše uvedenými interprety (a to včetně grafického vizuálu, protože Lukáš současně působí i v oblasti grafiky/designu), že o něm musel náš magazín referovat (taktéž formou rozhovoru od kolegy Honzy Škarky). Co na tom, že "Soundpainting" vyšlo už roku 2013 (o albu jsem se dozvěděl čirou náhodou až díky upozornění právě od Honzy, jinak jsem nezaznamenal o projektu jedinou zmínku v českých médiích) a to formou klasické CD-R pálenky nebo jakžtakž oficiálně, díky nezávislému americkému netovému labelu Magnatune (ale tomu nelze přičítat prakticky žádnou váhu), když hudebně se jedná o natolik seriózní dílo, že jen tak neztratí nic ze svého lesku ani po letech.

Materiál na ploše více než 75 minut se nese ve velmi poklidném, avšak hodně emočním duchu a přestože lze hovořit o ambientní přívětivosti s častými úkroky k různým podobně nekonfliktním stylům, a to včetně konvenčnějšího pojetí, obohaceného o pěvecké party, zaujme především důrazem na organičnost v podobě klasických nástrojů jako elektrická/akustická kytara nebo baskytara. Jemná elektronika zde slouží spíše jako podkres a ono moderní digitální vyznění alba vychází spíše z kompozičního přístupu na počítači v audio softwaru. Lukáš dokazuje, že když muzikant disponuje talentem a rozumí, či přesněji řečeno baví ho komponování hudby na počítači, lze v domácích podmínkách nahrát zcela suverénní dílo. Ostatně "Soundpainting" slouží jako jeho studiová reference, neboť svůj um coby zvukového inženýra nabízí i jiným multižánrovým kapelám a interpretům hlavně v oblasti mixu a masteringu.

Jednotlivým kompozicím mohu jen málo co vytknout, jak jsem ale napsal, "Soundpainting" musíme chápat spíše jako kompilaci (či přesněji audio referenci) než kompaktní album, které navíc Lukáš ani programově neplánoval a jeho realizace se pro něj stala spíše jakousi duchovní terapií. Pokud by však materiál vznikl s nějakým koncepčním záměrem, popřípadě na sebe skladby přímo navazovaly, různě se prolínaly či dokonce obsahovaly určitý leitmotiv, neváhal bych s maximálním hodnocením. Současný formát 17 písní porůznu vytvořených, nasázených za sebou, zřejmě jak Lukášovi přišly pod ruku, sice pro svou konzistentně klidnou povahu nepůsobí až tak neuceleně, avšak paradoxně díky náporům rafinovaných nápadů, zajímavých nuancí a různých zvukomalebností, se může ke konci předlouhé hrací doby objevit jistá apatie. Proto samozřejmě není nutné nahrávku poslouchat vždy vcelku, jednotlivé kompozice bez problému obstojí rovněž samostatně. Tak či onak, pokud Lukáš Rufer ve svém chvályhodném snažení pod hlavičkou LUNAR5 vytrvá do budoucna a udrží kvalitativní laťku, či ji dokonce ještě posune výše, můžeme hovořit o dalším interesantním objevu v oblas ti inteligentní "sluchátkové" hudby, kterých česká scéna potřebuje jako sůl.

sestava: Lukáš Rufer - nástroje + hosté
produkce: Lukáš Rufer
odkaz: lunar5.bandcamp.com