Anoushka Shankar- Home

Anoushka Shankar- Home

2015 Deutsche Grammophon

čas: 55:12
země původu: Velká Británie/Indie
styl: indian classical

K poslechu a pochopení tradiční indické hudby - rág, posluchač nutně potřebuje široké spektrum historických a duchovních znalostí. Přinejmenším by se měl aspoň okrajově orientovat v barvitém panteonu bohů, bůžků, entit a jejich složitých příbězích. Znát pojmy jako Védy, Upanišady a Bhagavadgíta nebo si aspoň přečíst indickou báseň Siddhártha z pera Hermanna Hesse. Osobně bych doporučil seznámit se s asketickým a duchovním světem Indie skrze osobní výpověď Williama A. Ganse, známého spíše pod jménem Baba Rampuri. "Sádhuové" (indičtí svatí mužové) jsou příběhem "západního člověka", který se v zájmu hledání smyslu života a otázek jsoucna rozhodl pro asketický život ve starověké Indii. Deník, který se snaží západnímu čtenáři přiblížit neuchopitelné. Pravděpodobně nejzajímavější mi na Ram Puriho výpovědi přišlo, že jednoduše nedokázal zlomit západní myšlení, upínaní se k logice, útěku od chaosu ani po mnoha letech, během kterých se stal (zcela výjimečně) z žáka babou. Bezesporu nejlepším předpokladem k dokonalému pochopení a uchopení indických tradicionálů je umění se uvolnit, oprostit se od přízemního toku myšlenek, všedních starostí a nehledat hudební "vzorec". Ostatně indické písně - rágy - jsou rozsáhlejší instrumentální či vokálně-instrumentální skladby meditačního charakteru s duchovním zaměřením. V sanskrtu slovo rága znamená stav mysli - rága tedy vyjadřuje určitou náladu. Rágy vypráví příběhy a ty povětšinou plynou svým tempem a náladami jako samotný život.

Na druhou stranu můžete k novému albu světoznámé sitáristky Anoushky Shankar přistupovat s čistě pragmatickým - evropským myšlením a smířit se s faktem, že se vám "Home" jednoduše líbí nebo naopak. Pro fanoušky škatulky world music a především pak příznivce fúzování žánrů, na které jsou z alb od Anoushky zvyklí, může být nové album částečným zklamáním. Nikoliv pak pro dlouholeté příznivce slavné dcery duchovního vůdce a mistra ve hře na sitár Ravi Shankara (1920 - 2012) a neméně slavné nevlastní sestry, jazzové ikony Norah Jones. Ty tam jsou kompozice, ve kterých se setkává sitár s flamencem, elektronikou, hlasem Stinga nebo španělskou soulovou hvězdou Concha Buikou a dalšími význačnými hosty. Anoushka Shankar na ploše bezmála 60 minut přináší přísně tradiční, meditativní nahrávku, na které se (jak už samotný název napovídá) vrací domů. Opisuje tak pověstný kruh a vzdává holt učení a umění svého otce - guru Raviho, který již od útlého věku vedl Anoushku ke hře na sitár a dbal na zachování úzkých vazeb na Indii se všemi jejími tradicemi, filozofickými kořeny a spirituálním dědictvím (narodila se 9. června 1981 v Londýně). Anoushka se s otcovou smrtí v prosinci 2012 (Ravi Shankar zemřel v požehnaném věku 92 let) vyrovnávala již na předchozí nahrávce "Traces of You", na které spolupracovala se svou sestrou Norah Jones (například v písních "The Sun Won't Set", "Unsaid"). Ale až s "Home" v mých uších došla k vnitřnímu smíření. Album přináší dvě rágy, z nichž jednu napsal sám Ravi Shankar - "Raga Jogeshwari", která je dle slov Anoushky koncentrovanější, zbožná a meditativní, zatímco "Raga Manj Khamaj" je romantická a celkově jde o velmi živé a pestré album. Pro Anoushku, jejíž první nahrávky "Anoushka" (1998) a "Anourag" (2000) se nesly taktéž v čistě klasickém duchu, bylo nyní, díky bohatým zkušenostem, komponování a nahrávání mnohem snadnější. No, pokud odhlédneme od faktu, že Anoushka natáčela novinku v pokročilé fázi těhotenství a například samotné focení promo materiálů probíhalo těsně před porodem (proto jsou všechny snímky od hrudníku nahoru). "Kromě těch, kteří se od mého otce učili a pracovali s ním, není mnoho lidí z vnějšku, kdo by vědeli o této ráze. To je to místo, kde jsem začala; to je ta hudba, se kterou jsem začala nejdříve a je to mateřský jazyk. Toto album je pro mě v pravém slova smyslu návrat domů," vysvětluje Anoushka.

Album "Home" vyšlo ještě před samotným porodem a to u mateřské firmy Deutsche Grammophon, která pečuje o ta největší jména v žánru klasické hudby. Zatímco se mi při psaní těchto řádků před očima odvíjí příběh rágy Jogeshwari, dějství Gat In Rupaktal, Anoushka ukončuje svou skromnou mateřskou dovolenou a připravuje se na turné po Itálii, zimní cesty po Indii a již nyní spřádá plány na budoucí nahrávku. "Baví mě být doma, být rodičem je hodně práce. Zkušenosti z rodičovství přináší hodně změn, jsem mnohem lepší muzikant. Jako umělec, budu čerpat ze svých zkušeností a jako matka mám nyní mnohem víc z čeho čerpat. Jsem propojenější a mnohem více citlivější," uzavírá Anoushka.

Anoushka Shankar je držitelkou celé řady ocenění a uznání za přínos hudbě i pro společnost. Je například členkou neziskové organizace bojující za práva zvířat PETA, zahrála si ve filmu "Dance Like A Man" (režie Pamela Rooks, 2004), napsala biografickou knihu o svém otci "Bapi... Love of My Life" atd. Prostor recenze bohužel není nafukovací, pokud by vás ale zajímal více než podrobný vhled do života této ikony, rád vás odkážu na své biografické pojednání, které naleznete zde.

"Jestliže Ravi Shankar byl opatrovníkem indické klasické hudby, Anoushka je díky svým schopnostem zcela bezpochyby následníkem jeho trůnu."  – neznámý autor

sestava: Anoushka Shankar – sitár, Tanmoy Bose – tabla, Kenji Ota - tanpura
I. Guru: Raga Jogeshwari