Novinky | Videa

ARCHEONIC

Video | 26.12.16

AWRIZIS

Video | 14.10.16

DYING PASSION

14.10.16

X-CORE

Video | 13.10.16

ROOT - Kärgeräs - Return From Oblivion

29.09.16

MALIGNANT TUMOUR

Video | 20.09.16

SLAYER

Video | 07.09.16

SUBROSA, SINISTRO v ČR

06.09.16

FEASTEM v ČR

06.09.16

JINJER

Video | 06.09.16

Více

Echoes

Live - nejbližší akce

Dabatáze neobsahuje žádný záznam

Rozhovory

NAPALMED

NAPALMED

Přinášíme vám v pořadí již druhý rozhovor s leaderem hlukového ansámblu NAPALMED Radkem Kopelem. Samozřejmě že došlo i na otázky k novému počinu "iii", ovšem značná část rozhovoru se nese v netradičním duchu, jehož cílem bylo odlišit se od doposud realizovaných interview s NAPALMED.

Ahoj Radku, zdravím tě. Platí u vás stále frekvence 2-3 koncertů za měsíc? Díval jsem se, že máte naplánovaná i vystoupení v cizině. Dělalo vám dříve velké problémy ve více než dvou lidech se vydat do ciziny, ať už z pohledu dovolené nebo dopravy?

Ahoj Honzo a čtenáři! Frekvence 2-3 koncerty za měsíc je pouze náhodný, neplánovaný stav. Pokud bych to "spočítal" za celou éru Napalmed, vychází to zhruba 1/2-1 vystoupení za měsíc. Což je i tak slušné. Někdy se to sejde, jako teď v poslední době, a jezdíme "častěji". To, že máme vystoupení v cizině, se neodvíjí od ničeho jiného, než že nás někdo pozve. Dříve jsme také měli několik nabídek, některé jsem odmítnul (dovolená, odloučení se od rodiny, atd.), jiné nevyšly přímo u pořadatele. Mnohdy z akce sejde kvůli vysokému cesťáku. Vyřešit by se to dalo více koncerty, které některé kapely vtipně nazývají "turné". Takovéhoto výkonu bych ALE nebyl schopen. MartiN.B. i dřívější spoluhráči snad ano, já nikoli. Jednak vydám veškerou energii na jednom koncertu a dále je dosti věcí a zařízení poškozeno (kabely, mikrofony, apod.). Na můj nedostatek energie je potřeba rekonvalescence a dobití, na poškozené věci oprava. Samozřejmě i dovolená a doprava hrají svůj podíl.

Setkali jste se někdy s pořadatelem, který si myslel, že muzikanti nejedí a auta jezdí na vodu?

Takhle doslovně ne, ale při domlouvání našeho koncertu, kdy žádáme jenom cesťák, dochází občas ke smlouvání. Já to na jednu stranu docela chápu. Pozvat hlukovou kapelu může být zajímavé, ale návštěvnicky velmi nevstřícné. Od toho se odvíjí problémy s penězi. Mám takovou teorii, že si někteří myslí, že Napalmed je pojem a přitáhne lidi. Jsme vidět, lze o nás číst, mnoho si nás bere do "huby", ale asi to jsou vše jen efekty mé propagace a zviditelňování kapely. Ovšem všechno je jinak. Jsme jen obyčejná parta hlukařů, která se snaží předvést co umí.

Kdy vystoupíte s novou zvukovou syntézou, o které mluvíš na vaší stránce na Bandzone a můžeš ji trochu blíže popsat?

S novým programem vylezeme ihned, jak bude vše postaveno, vyzkoušeno a otestováno. Mám představu elektronicky generovaných zvuků z oscilátorů, které jsou živě manipulovány, filtry a efekty. Nic nového pod sluncem, ale pro nás to bude jiný svět. Trošku cítím, že po těch letech, kdy to dělám(e) v podstatě pořád stejně, potřebuji změnu. Už jsme o tom s Martinem mluvili a je těžké něco najít. Výsledek bude možná podobný, pro laika stejný, ale my si budeme hrát s jinými hračkami.

Zvuk je u vás při živé produkci základ. Jak hodně je obtížné se nazvučit ve srovnání s kapelou s hudebními nástroji, a jak se na pódiu při produkci slyšíte? Máte odposlechy nebo “jedete“ na to, co slyšíte z hluku kolem?

Pokud mohu posoudit, nazvučení není problém. Vše zpracovávám a míchám u sebe v mixu a zvukařovi posílám hotový signál. Většinou se toho lekne nebo chce vše zlumit. Je to boj. Dříve jsme odposlechy nepotřebovali, ale uznávám, že pro spoluhráče jsou oživující. Já osobně mám zhruba jasno, co se děje a bude dít. Ve výsledné skrumáži se orientuju. Samozřejmě je zrádné, co slyšíte na pódiu a co leze z mého mixu po všech úpravách.

Slouží živá produkce k nastínění materiálu na desku nebo oboje probíhá odděleně jako dvě různé improvizace? Jsi často překvapen, co z vaší produkce "vylezlo", když zpětně posloucháš nahrávky z vystoupení?

Trochu se ti míchá pár věcí dohromady. Vše je improvizace s cílem dosáhnout jakéhosi optima, tedy kombinace "poslouchatelnosti", vyváženosti a extrému. Osobně nejsme překvapeni, i když ne vždy se vše podaří, jak máme naplánováno. V tom je pro mě osobně kouzlo. Nechci mít zapojené stále stejné schéma a smyčky, pohybovat stejnými "čudlíky". Chci a potřebuji, aby mě to bavilo. Nejsme kapela klasického formátu, tedy natrénujeme "cosi" a potom to během roku na koncertech přehráváme dokola. Aby posluchač našel jakýsi rukopis, naší značku (pokud cosi takového existuje), má jedinou možnost: poslechnout co nejvíce z naší produkce, navštívit co nejvíce koncertů, a poté si vytvořit závěr.

K tomu překvapení z poslechu starých nahrávek (živých i "studiových"), většinou oceňuji, že jsme stvořili zvukově kvalitní a extrémní hluk.

Máš nějaký oblíbené motivy, souhry hluků, pasáže, které používaš častěji při improvizaci?

Oblíbené motivy ani ne, ale vím, co funguje jednoduše, jaká zapojení jsou účinná, ale raději hledám a hraji si. Občas se stane, že se něco "povede" a já zapomenu, jak to vzniklo. To se stává.

Existuje někdo, s kým by sis rád na podiu zahrál nebo po boku koho třeba při nějaký hlukový session (pokud se něco takového dělá)?

Pokud máš na mysli živou kolaboraci, jsem otevřen komukoliv s otevřenou myslí a chutí vyzkoušet to. Určitě není záruka, že by se to povedlo, ale dobrodružství je v tom to vyzkoušet. Ve světě spolu kapely běžně vystupují a zkoušejí, co jde a nejde spojit.

Stává se ti, že se někdy při koncertech zraníš, když jsi v "hlukovém tranzu"?

Občas nějaká ta boule, modřina, jinak vše v pohodě. Spíše jsou rozbity mikrofony a často kabely. V ohrožení je většinou zařízení.

Pražský industriální festival. Vystupovali jste někdy na něm? Pokud ne, byl jsi na některém z ročníků? A jaké bylo vaše nejzajímavější vystoupení z hlediska prostředí?

Byli jsme pozváni jen jednou - 12.12.1997 - III. ročník. Dalšími kapelami byly VO.I.D, L'AHKÁ MÚZA, EINLEITUNGSZEIT, NEURO, SCROLL, PAPRSKY ING. GARINA., S/M, M.A.C. OF MAD. Nejzajímavější prostředí byl pro nás v poslední době určitě třeba pražský CROSS nebo plzeňský IN SPIRAL. Ale jiná místa máme spojena každý jinak a může se stát, že by ostatní odpověděli jinak.

V jednom rozhovoru jsi uvedl, že zvučná jména se nevěnují komunikaci. Jak se tedy dá dostat mezi elitu v tomto odvětví, a jak se dostane kapela z Čech na split s MERZBOW?

Z osobní praxe tvrdím, že nekomunikují. U Japonců je to částečně zaviněno jazykovou bariérou, ne všichni umí anglicky, u ostatních je to možná cílená izolovanost, nebo nevím. Jak se dostat mezi elitu? Nevím. Asi to zkoušet. Psát a psát a zkoušet. Split s MERZBOW? Velmi jednoduché. Původně to měl být dle přání kluků Jury a Romana z Merciless Core Records split s jinými Japonci - GEROGERIGEGEGE. Ti se ale neozvali, tak jsem jim vnuknul nápad na MERZBOW, popřípadě další. Napsal jsem panu Akitovi a bylo to. Nic složitého, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pokud někomu (ať je to ostřílený kozák nebo nováček) dáte nabídku na vydání desky, frčí to. Vemte svoje prachy a vyzkoušejte to!!

Mohl bys pro neznalé lidi vysvětlit, jak vypadá proces při tvorbě splitka?

Jednoduché jako facka. Máte nahraný materiál a oslovíte kapelu/projekt, prostě umělce se kterým byste chtěli něco "splichtit". On odpoví a pošle svůj díl. Vy to dáte dohromady, připravíte obal a je vymalováno. Potom už jen vše šířit k lidem, kteří o váš produkt mají zájem. Vše může mít i variantu obrácenou, tedy, že vy jste požádáni. Vše je jen a pouze o komunikaci. V dnešní době CD-R je to dvojnásobná brnkačka.

Ve stylu, který produkujete, je velmi důležitý zvuk nahrávky. Jaké studio bys začínajícím hlukařům doporučil (ať už na nahrávání nebo na finální mix)? Vy stále jste věrni jednomu studiu?

Máš pravdu, zvuk je důležitý, pro nás každopádně. Stejně jako kvalita obalu a svým způsobem i kvalita prezentace. Vše nahráváme doma nebo v poslední době ve zkušebně. V profesionálním studiu freeRECORDS (www.freerecords.cz, dříve MUSICSERVICE). Ale výsledek nedopadl dle mých představ. Takže máš pravdu, že i nadále budeme nahrávat v domácích podmínkách a profi studio využijeme jen k finálnímu mixu a masteringu.

Často spolupracujete s Daemonem. Nejinak tomu bylo i na vašem aktuálním albu "iii". Můžeš nám tohoto člověka blíže představit?

Z různých důvodů nemohu a nechci. Je to šikula a za ty roky mu stačí naznačit a on vše udělá dle mých přání. Mastering i míchání (samozřejmě i nahrávání, ale na to máme svoje páky) je velká věda a než bych se s tím plahočil a mordoval a nakonec to zku... zkazil, raději zaplatím peníze a profík to udělá za mě.

Co OSA, nepotahuje tě za užívání už použitých zvuků? Nebo jsi díky stylu, který produkuješ, od nich naprosto odříznutý?

Co je to OSA? He, he, samozřejmě si dělám legraci. O těch grázlech jsem už slyšel, i když ne ve vztahu k naší tvorbě. Pokud se k nám někdy dostanou těším, se na debatu.

Jaké použité zvuky? Vše je námi produkované. Snad jen na albech "Mixes" jsou použity méně než vteřinové samply z kompaktů. Od kapel Exit (USA), S.A.L. (Austrálie) a P.T.A.O. (ČR) mám svolení, ostatní neřeším. Většinou to byly kazy, nečistoty, apod. Myslím, že zvýšený zájem o tzv. zloděje samplů je od okamžiku, kdy jde o peníze.

Lou Reed vydal v roce 1975 album "Metal Machine Music". První oficiální počin MERZBOW dokonce nese název Metal Acoustic Music jako inspirace tímto albem. Myslíš, že již u Reeda na tomto albu se dalo hovořit o začátcích "zvukové kultury"?

Metal Machine Music od Lou Reeda mám ve své sbírce. Původní LP bylo krátce po vydání staženo z prodeje. Lou Reed měl už v té době jméno a volnou ruku, ale tímto vyrazil všem dech. Samozřejmě z dnešního pohledu nemá patřičný "extrém" (i když?), ale je nutno si uvědomit, jaký se psal rok a co se dělo v oficiální hudbě. Myslím, že pro pana Reeda to byl experiment a provokace. Odkud čerpal bys musel zjistit od něho nebo z patřičných pramenů.

Zmiňuješ a spojuješ "první album" MERZBOW. Nejsem si jist zda je to první album. Bylo nahráno v roce 1980, ale Masami Akita pod hlavičkou MERZBOW funguje už od roku 1979, kdy nahrával kvanta kazet a přidával je k porno časopisům.

Myslím, že zvuková kultura má své počátky u každého neznámého experimentátora, člověka s otevřenou hlavou zkusit fungující věci jinak.

Co ti říká jméno John Zorn (např. album "Naked City") a znáš album "Weird Little Boy", na kterém se podílel s osobnostmi jako jsou Trey Spruance, William Winant, Mike Patton a Chris Cochrane?

Řekl bych, i když se budu dozajista mýlit, že člověk, který nezná jméno John Zorn a pohybuje se v "tvrdé" muzice, o mnoho přišel. Samozřejmě to beru podle sebe, což je zcestné. Tebou zmiňované album neznám a při uvědomění si záběru tohoto amerického skladatele, aktivisty a saxofonisty, to snad ani neberu jako mínus. Člověk by snad musel být specialista zornolog (tak jako jsou zappologové), aby vše pobral. Já jsem vlastníkem mnoha desek Naked City, Painkiller, desky Harras, několika sólových alb filmové muziky. Dále jsem vyslechnul pár desek projektu Masada, Cobra a jeho spoluprací s jinými muzikanty. Už když se podíváte na produkci jeho vydavatelství Tzadik zjistíte, že nemá cenu se dále pídit.

Říká ti něco seskupení Zabloudil? Měl jsi možnost slyšet někdy jejich produkci? A co Czesław Niemen od našich polských sousedů? Je ti jeho jméno neznámé nebo máš o něm nějaké povědomí?

Se Zabloudil jsem se snažil být v kontaktu, ale kdesi se cosi pokazilo. Mám jejich CD, která se mi líbí, dokonce jsme na litvínovském fesťáku vystoupili po jejich boku. Tam mě jimi produkovaná hudba vůbec neoslovila. Zdála se mi prázdná, opatrná, divná.

Czesłav Niemen jako jméno znám. Nic víc, nic míň.

Prý kapela NAPALMED doslova nakopla člověka skrývajícího se za projektem K-LXM k živému hraní. Jste spolu nějak v kontaktu? Vystupovali jste spolu již na akci v Plzni. Plánujete nějaká další vystoupení třeba jen spolu (NAPALMED a K-LXM) nebo nějaký split?

Bylo načase! Jednak aby přišla další garda hlukařů a projektů, což se pomalu děje. Samozřejmě to nemyslím ješitně, ale čtrnáct let produkování muselo zákonitě zanechat následky. Ať již v dobrém, tak i špatném, he he. K-LXM se k tomu veřejně přiznal, další vlaštovkou je chomutovský projekt Fan Tim Kim. S oběma jsem samozřejmě v úzkém kontaktu. V naší malé zemi snad ani nelze jinak. S K-lxm jsme vystupovali už několikrát a doufám, že i nadále budeme. Chtěli bychom se semknout a začít tlačit noise a industriál společnými silami. Prvním projektem je buletin "Hlukavka". Tento je dostupný na koncertech, kde vystupujeme a dále na paltformě Bandzone.cz. I o splitu už jsme debatovali. Nechte se překvapit.

Máš též distro a vydavatelství (pod jménem NAPALMED). Můžeš se podělit o nějaké "veselé" příhody s poštou?

Jaké máš na mysli? Jako, že mi potratili balík atd? Příhod by se pár našlo, ale jsou nezáživné a mnohé se lepší. Většinou byl problém u odesílatele, který se vymlouval na všechno jiné, jen ne na sebe. Samozřejmě dosti se změnilo i s rozšířením internetu, ale podstata zůstala stejná: kdo komunikoval a psal si dopisy, ten tak činí i v digitální podobě.

Sháníš materiály a veškeré věci o Japonsku. Byl jsi tam už někdy? Co tě na té zemi tak fascinuje?

Pravda pravdoucí, jsem trošku ujetý. Ale všechno nesbírám. Dříve jsem psal, ať mi posílají i staré pytlíky z košů, apod., ale i tehdy to byla nadsázka. Po bazarech skupuji knihy o Japonsku, i bláboly, ve kterých má pro mě smysl třeba jen odstavec nebo věta. Ale hlavně sbírám muziku. Jakoukoli nekomerční japonskou muziku na CD, vinylech a nově i DVD. Mohl bych tak jako mnoho dalších stahovat (což občas i činím), ale originální kousek má pro mě pořád kouzlo a smysl.

Co mě fascinuje? Že je všechno (mnohé) jinak. Ani např. obyčejný punk není obyčejný. To by mohlo stačit. Kdo slyšel, ten ví, ostatní nepochopí.

Poslední otázka. Stane se ti někdy, že jdeš po městě a uslyšíš zvuk, který tě nějak upoutá a snažíš se přijít na to, co ten zvuk udělalo a jak se ten zvuk tvoří?

Zvuky slyším(e) nejen když jdu(-eme) po městě. Jsme jimi obklopeni. Neřeším co, kdo, kde, ale určitě mě to ovlivňuje. Stejně jako poslech hudby, prohlížení fotografií/obrazů, čtení knih, sledování filmů, komunikace s blízkými i známými. Všimnul jsem si, že mnozí to tak mají spojeno. Jdou po městě, slyší "divný" zvuk a říkají si: "To by se líbilo Koplovi!". To by mohla být jedna z věcí, čím jsme tyto osoby ovlivnili...

Děkuji za rozhovor.

Já děkuji za zájem a prostor. | RadeK.K. (MartiN.B a Napalmed)

Diskuze

Žádný komentář. Buďte první...!

Nejnovější diskuze

Avishai Cohen & Filharmonie Brno

Lenka Löfflerová anonym
06.12.15 | 19:31:00

RIVER

Mirek anonym
21.11.15 | 12:07:13

Dr. Dre - Compton

Ivoš Otcovský
18.10.15 | 20:43:29

Barbora Mochowa - Mávnutím křídel havraních

Jaroslav Burda
16.06.15 | 13:13:52

Barbora Mochowa - Mávnutím křídel havraních

Estragon anonym
16.06.15 | 11:30:55

Barbora Mochowa - Mávnutím křídel havraních

Cyberolas anonym
15.06.15 | 22:09:18

Barbora Mochowa - Mávnutím křídel havraních

Šárka Kindlová anonym
15.06.15 | 21:23:29

Mathias Grassow - Uttarakuru

Acerot anonym
31.01.15 | 11:02:09

Zajímavá "sluchátková" hudba roku...

Štěpán Šimek
15.01.15 | 09:27:18

Zajímavá "sluchátková" hudba roku...

Radek anonym
14.01.15 | 19:57:40

Více

Audio

Beata Hlavenková - Theodoros

Ιανουάριος
Přehrát
Φεβρουάριος
Přehrát
Μάρτιος
Přehrát
Απρίλιος
Přehrát

TOMÁŠ KOČKO & ORCHESTR - Godula

Běs
Přehrát

Více

Video

ARCHEONIC

26.12.16


AWRIZIS

14.10.16


X-CORE

13.10.16


MALIGNANT TUMOUR

20.09.16


SLAYER

07.09.16


Více

Facebook   MySpace   YouTube